09 mei 2024
Tips bij het schrijven van je onderzoeksopzet
Of je nu een onderzoeksvoorstel, plan van aanpak of scriptie gaat schrijven, een belangrijk onderdeel van iedere scriptie, thesis of paper is de onderbouwing en verantwoording van jouw onderzoek, de zogenaamde onderzoeksopzet of onderzoeksmethode.
Wij merken in de praktijk vaak dat veel studenten vastlopen bij het schrijven van de onderzoeksopzet en dat ze moeite hebben om de keuzes goed te onderbouwen. Wat als een paal boven water staat, is dat je onderzoeksopzet of onderzoeksmethode nooit uit de lucht mag vallen, deze moet voortkomen uit je aanleiding, probleemanalyse, vooronderzoek en literatuur- en bronnenonderzoek.
In dit artikel geven we je tips voor het schrijven van je onderzoeksopzet.
Wat zet je in je onderzoeksopzet van je scriptie?
In de onderzoeksopzet van je scriptie beschrijf je hoe je jouw onderzoek gaat vormgeven. Het gaat om het onderzoek waarmee jij de hoofdvraag en deelvragen gaat beantwoorden. In je onderzoeksopzet beschrijf je wat je wilt gaan onderzoeken, bij wie of wat je dit gaat onderzoeken, wat voor soort onderzoek je gaat doen, welke onderzoeksinstrumenten je hiervoor gaat inzetten en hoe je de data gaat verzamelen en analyseren.
Stap 1: Wat ga je meten?
Je begint met een beschrijving van wat je wilt meten en je beargumenteert welke vragen je wilt beantwoorden in je onderzoek. Hierbij leg je direct een link naar de theorie die je gaat gebruiken, zoals je literatuur- en bronnenonderzoek of theoretisch kader. Bijvoorbeeld, als je de klanttevredenheid van de klanten van jouw opdrachtgever wilt onderzoeken, heb je in je theoretisch kader al beargumenteerd welk model je hiervoor gaat gebruiken.
Stap 2: Wie is je onderzoekspopulatie?
Bij welke groep respondenten ga je jouw onderzoek uitvoeren? Waarom kies je deze groep voor je onderzoek? Dat is wat je hier moet beschrijven. Afhankelijk van het type onderzoek, kwalitatief of kwantitatief onderzoek, moet je onderbouwen wie je gaat benaderen voor je onderzoek, hoe je dat gaat doen, hoe je het onderzoek gaat afnemen en daarnaast moet je je steekproef goed onderbouwen. Zorg er ook altijd voor dat je populatie representatief is voor je doelgroep.
Stap 3: Wat voor onderzoek ga je doen?
Beschrijf wat voor soort onderzoek je gaat doen. Kies je voor kwantitatief of kwalitatief onderzoek? En waarom? Je keuze voor het type onderzoek hangt af van je onderwerp en je onderzoekspopulatie. Soms is een enquête de beste manier om je hoofd- en deelvragen te beantwoorden, terwijl in andere gevallen interviews en observaties bijvoorbeeld meer geschikt zijn. Het is dus belangrijk om voorafgaand aan het schrijven van je onderzoeksopzet helder te hebben welk probleem je gaat onderzoeken of welk inzicht je wilt verkrijgen.
Wanneer kies je welke methode?
Hieronder beschrijven we welke methode je kiest in welke situatie:
Desk research
Bij veel opleidingen is het gebruikelijk om bij de probleemstelling al deskresearch te gebruiken en bronnen te raadplegen die het probleem ondersteunen vanuit de externe context. In sommige gevallen wordt deskresearch ook toegepast in het hoofdstuk met de resultaten, waarbij je moet uitleggen in je onderzoeksopzet of onderzoeksmethodologie waarom je voor deze methode hebt gekozen. Deskresearch wordt vaak toegepast om een goed beeld van het probleem te krijgen en om elementen te identificeren die kwalitatief of kwantitatief kunnen worden getoetst. Deskresearch vormt samen met de topiclijst vaak input voor de vragenlijst.
Kwalitatief onderzoek
Kwalitatief onderzoek pas je toe wanneer je op zoek bent naar de achterliggende mening van je onderzoekspopulatie. Met behulp van deze methode kun je dus testen hoe men bijvoorbeeld reageert op een bepaald product en welke elementen wel of juist niet gewaardeerd worden. Daarnaast kun je dieper ingaan op de antwoorden die je krijgt. Dit wordt vaak semigestructureerd interviewen genoemd. Bij kwalitatief onderzoek is de steekproef klein (vaak heb je 10-15 respondenten nodig voordat je verzadiging bereikt en geen nieuwe informatie meer ontvangt). Met kwalitatief onderzoek kun je ook vorm geven aan kwantitatief onderzoek, bijvoorbeeld door een aantal stellingen te toetsen en op basis daarvan de enquête op te stellen. Er zijn veel vormen van kwalitatief onderzoek, zoals interviews, groepsdiscussies, observaties of juist een panelonderzoek wanneer je de mening van een groep wilt achterhalen.
Kwantitatief onderzoek
Kwantitatief onderzoek pas je toe wanneer je een idee of stelling wilt testen bij een groot publiek. Stel dat je een nieuw product op de markt wilt brengen en je al kwalitatief onderzoek hebt gedaan om erachter te komen wat de doelgroep belangrijk vindt aan het nieuwe product, dan kies je dus voor kwantitatief onderzoek om iets te kunnen zeggen over de marktpotentie ervan. Het gaat erom of het product levensvatbaar is. Of als je wilt weten hoe tevreden klanten zijn en je al kwalitatief onderzoek hebt gedaan naar hoe klanten denken over de organisatie van jouw opdrachtgever, dan kun je kwantitatief toetsen hoeveel procent tevreden of ontevreden is. Bij kwantitatief onderzoek moet je werken met een representatieve steekproef, je moet weten hoe groot je populatie is en hoeveel respondenten je nodig hebt. Hiervoor werk je met betrouwbaarheidsmarges en foutmarges.
Stap 4: Welke onderzoeksinstrumenten zet je in?
Nadat je hebt beschreven welk onderzoek je gaat uitvoeren, kun je nu onderbouwen welke instrumenten je gaat gebruiken. Hier ga je beschrijven of je bijvoorbeeld kiest voor een papieren vragenlijst die je aan respondenten voorlegt, of dat je kiest voor een digitale enquête. Ook dien je hier jouw keuzes goed te verantwoorden. Als je een enquête wilt afnemen in een winkel of op straat, zul je waarschijnlijk andere keuzes maken dan wanneer je de enquête per e-mail naar enkele respondenten verstuurt.
Stap 5: Hoe ga je jouw gegevens opslaan en verwerken?
In de onderzoeksopzet moet ook worden beschreven hoe je de resultaten gaat verwerken. Als je bijvoorbeeld kiest voor een online enquête, kun je de resultaten eenvoudig overzetten naar SPSS, Stata, R of Python. Als je echter kiest voor kwalitatief onderzoek en interviews, zul je deze moeten transcriberen en coderen.
Verder is het belangrijk bij je onderzoeksmethode of onderzoeksopzet dat je beschrijft waar je het onderzoek hebt uitgevoerd, met wie en hoe. Bij een diepte-interview (of een andere vorm van kwalitatief onderzoek) neem je de gesprekken op, die je vervolgens gaat uitwerken en transcriberen. Vervolgens analyseer je door de 'codes' te vergelijken en het 'patroon' te ontdekken.
Ga je aan de slag met kwantitatief onderzoek, dan zul je waarschijnlijk je resultaten verwerken in SPSS of een ander statistisch programma. Ook speelt betrouwbaarheid een belangrijke rol. Heb je genoeg mensen geïnterviewd om een betrouwbaar resultaat te verkrijgen? Denk ook aan validiteit. Hoe heb je dat gewaarborgd?
Voor je opleiding is het belangrijk dat je uitlegt hoe je jouw onderzoek hebt vormgegeven en waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Daarnaast is het van belang dat je resultaten logisch voortvloeien uit je onderzoek.
Tips bij het schrijven van je onderzoeksopzet
- Bekijk nauwkeurig de eisen die jouw opleiding stelt. Vaak worden er al richtlijnen gegeven die je moet volgen. Doe dat dan ook!
- Maak een duidelijk onderscheid tussen primair onderzoek (je praktijkonderzoek; veel studenten kiezen hier voor kwantitatief of kwalitatief onderzoek) en secundair onderzoek (literatuur- en bronnenonderzoek, enzovoort). Beschrijf bij het primair onderzoek ook duidelijk welk type onderzoek je gaat uitvoeren en onderbouw dit goed. Veel studenten beschrijven bijvoorbeeld dat ze enquêtes gaan uitvoeren, maar waarom kies je voor deze vorm? Wie is je onderzoekspopulatie en respondenten en waarom juist deze? Kortom: onderbouw je keuzes en neem de lezer mee in jouw denkproces!
- Zorg ervoor dat je onderzoeksmethoden aansluiten op je probleemanalyse en passen bij je onderzoeksvragen.
- Zorg ook altijd dat je je onderzoeksmethoden theoretisch onderbouwt en maak de link met de theoretische modellen of literatuur die je gaat gebruiken.
- Vergeet zeker niet een paragraaf te wijden aan de betrouwbaarheid en validiteit van je onderzoek.
Hoe wij je helpen bij je onderzoeksopzet
Jouw Scriptiecoach helpt je graag bij het opzetten van een logische en goed onderbouwde onderzoeksopzet. Samen bespreken we de richting van jouw onderzoek, welke methode en instrumenten je het beste kunt gebruiken om je hoofd- en deelvragen te beantwoorden en hoe je ervoor zorgt dat je valide en betrouwbare resultaten krijgt. Daarnaast helpen we je ook bij het analyseren en verwerken van je kwalitatieve onderzoeksresultaten, kwantitatieve analyses, statistiek en analyses in SPSS, Stata, R of Python. Als je nog hulp nodig hebt bij het schrijven van je scriptie, staan we ook voor je klaar.
Gratis vrijblijvend adviesgesprek
Loop je ergens tegenaan bij je scriptie? In een gratis en vrijblijvend adviesgesprek krijg je direct duidelijkheid waar het misgaat en hoe Jouw Scriptiecoach je daarbij kan helpen. Je krijgt een inschatting van de uren die we daarvoor nodig hebt, zodat je direct weet waar je aan toe bent. Kies je dan voor onze scriptiebegeleiding, dan neemt jouw scriptiebegeleider meestal op de dag van betaling contact met je op en kun je snel verder. Vraag hieronder direct jouw gratis vrijblijvend adviesgesprek aan.
Je ontvangt een mail om een afspraak in te plannen. Heb je de mail niet ontvangen? Check dan even je spambox.