Terug naar scriptietips

06 mei 2024

Tips voor een professionele lay-out van je scriptie

Een doordachte lay-out is als de omslag van een boek: het wekt onmiddellijke interesse op en geeft een voorproefje van wat er binnenin te vinden is. Dit geldt ook voor je scriptie. Hoewel de inhoud altijd het belangrijkst blijft en het voldoen aan de beoordelingscriteria van je opleiding eveneens belangrijk is, kan een verzorgde lay-out je zeker een voorsprong geven. Daarom delen we hier praktische tips en richtlijnen.

Tips voor een professionele lay out van je scriptie Tips voor een professionele lay out van je scriptie
Dit artikel werd geschreven door:

Linda Hovestad

Algemene richtlijnen voor de lay-out van je scriptie:

  • Lettertype en grootte: Kies een duidelijk en zakelijk lettertype, zoals Verdana, Times New Roman of Calibri (het standaard lettertype van Word), met een grootte van 10 of 11 punten.
  • Regelafstand: In wetenschappelijke artikelen en scripties wordt vaak een regelafstand van 1,15 of 1,5 gebruikt. Deze ruimere regelafstand verbetert de leesbaarheid en biedt ruimte voor opmerkingen van je begeleider tussen de regels door.
  • Figuren en tabellen: Zorg ervoor dat figuren en tabellen altijd een nummer en een duidelijke titel hebben. Het nummer maakt verwijzingen vanuit de tekst mogelijk, terwijl de titel snel aangeeft waar de tabel of afbeelding over gaat. Plaats de titel boven tabellen en eronder bij figuren.
  • Automatische nummering en titels: Gebruik de functie 'Invoegen bijschrift' in Word om de nummering en titels automatisch toe te voegen. Hiermee maak je snel een overzichtelijke inhoudsopgave van alle afbeeldingen en tabellen in je scriptie.
  • Bronvermelding volgens normen: Verwijs naar je bronnen volgens bepaalde normen, waarbij de APA-norm een van de meest gebruikte richtlijnen is voor bronvermelding.

Extra tips voor een verzorgde scriptie lay-out:

  • Huisstijl van de organisatie: Baseer je op de huisstijl van de organisatie waarvoor je de scriptie schrijft. Gebruik de kleuren en het lettertype die hierbij horen. Vaak zijn er ook stockbeelden beschikbaar voor de titelpagina.
  • Kop- en voettekst: Maak gebruik van de kop- en voettekstfunctie en voeg het logo van de organisatie en de titel van het document toe.
  • Speel met de titel: Kies een pakkende titel die de aandacht trekt en gebruik triggers in je tekst om de lezer te boeien.
  • Maak informatie visueel: Verbeter de leesbaarheid door informatie zoveel mogelijk visueel te maken, bijvoorbeeld door grafieken en tabellen te gebruiken.
  • Leesbare grafieken en tabellen: Zorg voor grafieken en tabellen die duidelijk en overzichtelijk zijn, inclusief een korte toelichting.

Met deze tips geef je jouw scriptie een professionele uitstraling en maak je een goede indruk.

Handig! Check ook deze tips!

Een zorgvuldig vormgegeven en overzichtelijk titelblad voegt echt iets extra's toe aan jouw scriptie. Vergeet niet om enkele standaardgegevens op te nemen en maak gebruik van onze handige checklist om ervoor te zorgen dat je niets vergeet.

Zorg ervoor dat alle onderdelen van je scriptie in de juiste volgorde staan. Raadpleeg ons artikel over de structuur van een scriptie voor meer informatie en vergeet niet om onze scriptiechecklist te gebruiken voordat je je scriptie inlevert.

Gratis vrijblijvend adviesgesprek

Loop je ergens tegenaan bij je scriptie? In een gratis en vrijblijvend adviesgesprek krijg je direct duidelijkheid waar het misgaat en hoe Jouw Scriptiecoach je daarbij kan helpen. Je krijgt een inschatting van de uren die we daarvoor nodig hebt, zodat je direct weet waar je aan toe bent. Kies je dan voor onze scriptiebegeleiding, dan neemt jouw scriptiebegeleider meestal op de dag van betaling contact met je op en kun je snel verder. Vraag hieronder direct jouw gratis vrijblijvend adviesgesprek aan.

Je ontvangt een mail om een afspraak in te plannen. Heb je de mail niet ontvangen? Check dan even je spambox.

Loading...