28 april 2024
Inleiding schrijven voor je scriptie
De inleiding vormt een belangrijk onderdeel van je scriptie. Het is, na de managementsamenvatting, vaak het eerste gedeelte dat je scriptiebegeleider of tweede beoordelaar (of examinator) leest. De inleiding, ook wel introductie genoemd, is het eerste hoofdstuk van je scriptie en wordt direct na de inhoudsopgave geplaatst. Het doel van de inleiding is om de interesse van de lezer te wekken en het doel, de relevantie en de richting van je scriptie aan te geven.
Wat zet je in de inleiding van je scriptie?
Een inleiding omvat vaak de volgende elementen:
- Aanleiding
- Afbakening van het onderwerp
- Theoretische en praktische relevantie
- Organisatieomschrijving
- Probleem, doel en onderzoeksvragen
- Leeswijzer
Hieronder beschrijven we kort de verschillende onderdelen die je hier beschrijft:
Aanleiding
Een heldere aanleiding legt uit wat je wilt onderzoeken en benadrukt welke relevante aspecten hierbij een rol spelen. Bij een hbo-scriptie wordt vaak een 'probleem' binnen een bedrijf of organisatie behandeld, terwijl bij een wo-scriptie meer aandacht wordt besteed aan een 'onderzoekskloof' in de wetenschappelijke literatuur.
Tip: Als je nog geen onderwerp hebt, kun je inspiratie vinden door terug te grijpen naar onderwerpen waarover je eerder hebt geschreven tijdens je studie, door te overleggen met je docent, of door het nieuws te volgen (maatschappelijke trends) en recente (academische) artikelen te lezen.
Afbakening van het onderwerp
Na het benoemen van de aanleiding beschrijf je het specifieke onderwerp van je scriptie. Het is belangrijk om direct een duidelijke afbakening (scope) van je onderwerp te geven. Een veelvoorkomende valkuil is namelijk om te veel te willen onderzoeken, waardoor je onderzoek te breed wordt en je later in de problemen komt.
Organisatieomschrijving
Als je een hbo-scriptie schrijft, is het belangrijk om voldoende achtergrondinformatie te geven over de organisatie waarvoor je het onderzoek gaat uitvoeren. Wat voor soort organisatie is het, hoe lang bestaat de organisatie al, hoeveel medewerkers werken er, wat doet de organisatie en aan wie levert zij haar producten of diensten? Op deze manier geef je de lezer de juiste context.
Probleemstelling, doel en onderzoeksvragen
Bij het formuleren van de doelstelling van je onderzoek is het belangrijk om deze te laten voortvloeien uit je probleemanalyse. Het is van belang om het probleem te onderbouwen vanuit zowel de interne als externe context. Veel opleidingen verwachten dat je een grondige probleemanalyse uitvoert om tot een duidelijk afgebakende probleemstelling te komen. Dit vereist vooronderzoek, gesprekken met je opdrachtgever en het verzamelen van relevante informatie via deskresearch.
Beschrijf vervolgens het kernprobleem en identificeer welke kennis er binnen de organisatie ontbreekt om het probleem op te lossen. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in welk aspect van het probleem onvoldoende begrepen wordt. Bijvoorbeeld, als uit de probleemanalyse blijkt dat de organisatie geen voldoende begrip heeft van de behoeften van haar doelgroep, dan is dat het ontbrekende kennisgebied. Het onderzoek zou dan gericht zijn op het verkrijgen van inzicht in de wensen en behoeften van de doelgroep.
Vanuit het doel van jouw onderzoek kun je vervolgens de onderzoeksvraag en deelvragen formuleren. Afhankelijk van de richtlijnen van jouw opleiding kunnen deze in een apart hoofdstuk na de contextanalyse worden opgenomen, of juist in de inleiding. Het is belangrijk om de specifieke richtlijnen van jouw opleiding te volgen bij het opstellen en plaatsen van de onderzoeksvraag en deelvragen.
Relevantie
Een goede scriptie is relevant, wat betekent dat het onderzoek bijdraagt aan het vakgebied en mogelijk zelfs daarbuiten. Als het onderwerp van je scriptie niet relevant is, heeft het immers geen zin om het onderzoek uit te voeren. Een scriptieonderwerp kan zowel maatschappelijke als wetenschappelijke relevantie hebben. Daarnaast is het belangrijk dat het onderzoek relevant is voor je opleiding en voor de opdrachtgever.
Leeswijzer
Een scriptie is vaak een omvangrijk document. Voeg daarom een leeswijzer toe. In de leeswijzer beschrijf je de opbouw van je scriptie en wat de lezer in elk hoofdstuk kan verwachten.
Tip: Start met vooronderzoek
In je inleiding trechter je direct al naar de keuzes die je maakt voor je onderwerp. Daarom is het belangrijk om voordat je in je onderzoek duikt, zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Dit noemen wij het vooronderzoek.
- Voor hbo-studenten betekent dit vooronderzoek dat je gesprekken aangaat met mensen binnen de organisatie. Je onderzoekt het probleem en probeert de achterliggende redenen van het probleem te achterhalen. Dat doe je vanuit de interne en externe context (inside out en outside in). Je kunt vaak al veel informatie vinden met behulp van deskresearch en kunt verder de 6W-vragen als hulpmiddel gebruiken. Probeer ook alvast wat literatuur te lezen. Hoe meer informatie je hebt, hoe beter je de inleiding van je scriptie kunt schrijven.
- Voor wo-studenten betekent dit dat je pas je aanleiding kunt schrijven zodra je veel (wetenschappelijke) literatuur hebt gelezen over jouw onderwerp. Door veel te lezen, begrijp je het onderwerp steeds beter en kun je ook jouw onderwerp goed afbakenen.
Lees ook onze tips voor het doen van vooronderzoek.
Tip: Zorg ervoor dat je de juiste begrippen gebruikt
Vaak worden begrippen zoals probleemstelling, hoofdvraag, centrale onderzoeksvraag en doelstelling door elkaar gehaald. Het is daarom belangrijk om te controleren welke termen je opleiding hanteert. Raadpleeg hiervoor de afstudeerhandleiding van je opleiding en de bijbehorende beoordelingscriteria. Ook is het nuttig om eerdere goedgekeurde scripties te bestuderen via de kennisbank van je opleiding, zoals de hbo Kennisbank, waar meer dan 60.000 publicaties beschikbaar zijn van lectoren, docent-onderzoekers en medestudenten. Zo krijg je een goed beeld van welke begrippen gangbaar zijn binnen jouw studiecontext.
Gratis vrijblijvend adviesgesprek
Loop je ergens tegenaan bij je scriptie? In een gratis en vrijblijvend adviesgesprek krijg je direct duidelijkheid waar het misgaat en hoe Jouw Scriptiecoach je daarbij kan helpen. Je krijgt een inschatting van de uren die we daarvoor nodig hebt, zodat je direct weet waar je aan toe bent. Kies je dan voor onze scriptiebegeleiding, dan neemt jouw scriptiebegeleider meestal op de dag van betaling contact met je op en kun je snel verder. Vraag hieronder direct jouw gratis vrijblijvend adviesgesprek aan.
Je ontvangt een mail om een afspraak in te plannen. Heb je de mail niet ontvangen? Check dan even je spambox.