01 februari 2021

Samenvatting of abstract scriptie schrijven

Je samenvatting, ook wel management summery of abstract genoemd, geeft in één oogopslag weer waar je scriptie of document over gaat. Een goede samenvatting zorgt ervoor dat de lezer geïnteresseerd is en meer wil weten over jouw onderzoek. Tijd voor een aantal tips want een samenvatting moet daarom vooral ook lekker lezen en dat is best een kunst!

Wat moet je minimaal in je samenvatting zetten?

Het klinkt misschien als een open deur, maar bedenk ten eerste wie je doelgroep is. Als je een scriptie schrijft, dan schrijf je deze voor de organisatie waar je afstudeert, maar ook voor de examinatoren die je scriptie gaan lezen en beoordelen. Dit is vaak een veelgemaakte denkfout. Zo zien wij vaak scripties met samenvattingen die al direct op in de inhoud ingaan, of met heel veel afkortingen enzovoorts. De samenvatting is echter het eerste dat de lezer van jou leest. Omdat je de samenvatting vaak als laatste schrijft is het voor jou wellicht lastig om uit te zoomen, maar dat is wel het doel van dit hoofdstuk.

  • Begin met een korte introductie van je opdrachtgever en de aanleiding;
  • Wat was het probleem waar de organisatie mee worstelt;
  • Wat heb je gedaan, welke literatuur heb je gelezen en gebruikt, hoe heb je het onderzoek opgezet;
  • Wat heb je gevonden en wat betekent dit voor het probleem.

Tips voor het schrijven van een abstract of samenvatting

  • Een samenvatting komt altijd na je voorblad en titelblad als je deze gebruikt en voor de inhoudsopgave.
  • Een samenvatting moet je proberen te vatten op 1A4, maximaal 2 A4tjes. Zorg ook dat je niet teveel herhaald, het is voor een lezer niet prettig als deze op verschillende pagina’s steeds dezelfde tekst leest. Probeer te variëren en beperk je in je samenvatting of abstract echt tot de kern en de hoofdzaken.
  • Zorg dat je de lezer meeneemt en triggert om verder te willen lezen, gebruik actieve taal en zorg dat je niet teveel, maar wel voldoende context meegeeft. Begin altijd eerst met een korte introductie, noem de aanleiding, noem wat je hebt gedaan en wat je onderzoek heeft opgeleverd en geef aan wat de organisatie daarmee kan. Neem ook eventuele randvoorwaarden mee die de organisatie moet invullen om het plan te kunnen uitvoeren.
  • Laat je samenvatting desnoods lezen door iemand die niet betrokken is bij jouw onderzoek en de organisatie niet kent, snapt deze wat hierin beschreven is? Zo nee, pas je samenvatting of abstract dan aan. Je examinatoren die je scriptie beoordelen zijn immers ook niet bij je onderzoek betrokken geweest en kennen de opdrachtgever vaak zelf ook niet.

Over Jouw Scriptiecoach

Jouw Scriptiecoach biedt studenten door heel Nederland en Vlaanderen ondersteuning en support bij het schrijven van het onderzoeksvoorstel, plan van aanpak en scriptie. Je kunt bij ons zowel online scriptiebegeleiding als scriptiebegeleiding op locatie kiezen.

We kunnen je helpen bij onderstaande hulpvragen:

  • Scriptiebegeleiding in de breedste zin van het woord. Of je nu gaat beginnen, vastgelopen bent en geen overzicht meer hebt. Samen met jou onderzoeken we hoe we je weer in beweging krijgen;
  • Als je gaat starten met je scriptie en wilt sparren over je onderzoeksrichting;
  • Als je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak of scriptie is afgekeurd of als je gaat herkansen;
  • Als je een check wilt op taal, structuur en gebruikte bronnen;
  • Als je hulp wilt bij het uitvoeren of verwerken van de resultaten van je kwantitatieve onderzoek (SPSS en Stata);
  • Als je uitstelt, last hebt van faalangst of bij een diagnose als ADHD, ADD, dyslexie en/of autisme. Hiervoor hebben we gespecialiseerde scriptiebegeleiders in huis.

Onderaan deze pagina kun je direct contact opnemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit bericht werd geschreven door:

Linda Hovestad

Linda Hovestad

Linda Hovestad is een ervaren scriptiebegeleider die zowel HBO, Master en universitaire studenten kan helpen bij hun onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, het schrijven van een scriptie of een herkansing. Daarnaast is Linda de oprichtster en eigenaresse van Jouw Scriptiecoach. Naast Jouw Scriptiecoach heeft Linda haar eigen marketingadviesbureau: Hovestad Marketing en Strategie BV. Voor verschillende opdrachtgevers…

Lees verder...