Alle
  • Alle
  • Communicatie
  • HBO
  • Leerproblemen
  • Marketing
  • Onderzoek
  • Tips
  • Zonder categorie

Hoe doe ik literatuur- en ander bronnenonderzoek?

In deel één van onze blogserie kon je al lezen wat het nut van literatuur- en bronnenonderzoek is. In dit deel gaan we in op hoe je het literatuur- en bronnenonderzoek kunt uitvoeren.

In deze blog geven we je tips voor het uitvoeren van het literatuur- en bronnenonderzoek en hoe je relevante bronnen zoekt en vindt die je kunt gebruiken.

Tips voor het solliciteren en vinden van een (bij)baan tijdens en na je studie

Gedurende je studie ga je hoogstwaarschijnlijk ook een bijbaan zoeken, wat zijn dan belangrijke zaken waar je op moet letten? En wat is belangrijk als je gaat solliciteren?

Gedurende je studie ga je hoogstwaarschijnlijk ook een bijbaan zoeken, wat zijn dan belangrijke zaken waar je op moet letten? Want je moet deze werkzaamheden wel kunnen combineren met je studie of het schrijven van je scriptie, soms ook nog in combinatie met een (afstudeer)stage. En als je dan eindelijk je diploma hebt en je bent afgestudeerd, wat dan? In dit artikel krijg je tips waar je op moet letten als je een bijbaan gaat zoeken en gaat solliciteren. En ook krijg je tips voor als je klaar bent met je studie en op zoek gaat naar je eerste (fulltime) baan.

Handige tips voor het omzetten van je scriptie naar PDF

Handige tips als je jouw scriptie gaat omzetten naar pdf voordat je deze laat printen

Ben je klaar met het schrijven van je scriptie? Dat betekent dat je bijna bent afgestudeerd. Het enige dat je nog moet doen is het het printen van je scriptie. Met deze handige checklist maak je jouw scriptie snel en gemakkelijk klaar voor printen en inbinden.

Tips voor je scriptie indeling

Tips voor je scriptie indeling Je mag beginnen met je scriptie en je hebt een leidraad gekregen vanuit je opleiding voor de structuur. Hoe ziet een goede scriptie indeling eruit? Wat zet je vervolgens in je scriptie? Hoe ga je je onderwerp body geven? Je opdrachtgever heeft vaak wel een bepaalde richting in gedachten wat een goed startpunt is, maar welke theorieën en modellen kun je hier vervolgens toe passen op dit onderwerp en hoe ga je het onderzoek vormgeven? Daar gaan we op dit artikel verder op in.

Je mag beginnen met je scriptie en je hebt een leidraad gekregen vanuit je opleiding voor de structuur. Hoe ziet een goede scriptie indeling eruit? Wat zet je vervolgens in je scriptie? Hoe ga je je onderwerp body geven? Je opdrachtgever heeft vaak wel een bepaalde richting in gedachten wat een goed startpunt is, maar welke theorieën en modellen kun je hier vervolgens toe passen op dit onderwerp en hoe ga je het onderzoek vormgeven? Daar gaan we op dit artikel verder op in.

Tips bij de onderzoeksmethoden in je scriptie

We onderscheiden twee methoden om onderzoek uit te voeren voor je scriptie. Je kunt gebruik maken van kwalitatief of kwantitatief onderzoek. In dit artikel beschrijven we de verschillende onderzoeksmethoden die je kunt gebruiken.

We onderscheiden twee methoden om onderzoek uit te voeren voor je scriptie. Je kunt gebruik maken van kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Welke je kiest is afhankelijk van het vraagstuk dat je wilt beantwoorden, maar ook de doelgroep die je wilt betrekken bij het onderzoek. Bij kwalitatief onderzoek wordt gestuurd op het achterhalen van achterliggende motieven en meningen bij de doelgroep van jouw opdrachtgever. In dit artikel geven we praktische tips voor de onderzoeksmethoden in je scriptie.

Tips bij desk research

In bijna iedere scriptie is ook desk research een belangrijk onderdeel om secundaire gegevens te verzamelen. Je maakt hierbij gebruik van bestaande onderzoeksgegevens en bronnen. Bij sommige opleidingen wordt desk research vooral gebruikt bij de verkenning van het probleem om te komen tot een goede probleemschets en een goed afgebakende onderzoeksvraag. Vaak verzamel je dan informatie en voer je ook verkennende interviews uit om de aanleiding verder te onderzoeken en te kijken welk inzicht bij jouw opdrachtgever mist om het probleem op te lossen. In sommige gevallen doe je ook desk research om je deelvragen te beantwoorden. Je bevindingen zet je dan in het hoofdstuk Resultaten neer.

In bijna iedere scriptie is ook desk research een belangrijk onderdeel om secundaire gegevens te verzamelen. Je maakt hierbij gebruik van bestaande onderzoeksgegevens en bronnen. Bij sommige opleidingen wordt desk research vooral gebruikt bij de verkenning van het probleem om te komen tot een goede probleemschets en een goed afgebakende onderzoeksvraag. Vaak verzamel je dan informatie en voer je ook verkennende interviews uit om de aanleiding verder te onderzoeken en te kijken welk inzicht bij jouw opdrachtgever mist om het probleem op te lossen. In sommige gevallen doe je ook desk research om je deelvragen te beantwoorden. Je bevindingen zet je dan in het hoofdstuk Resultaten neer.

Tips bij concretiseren positionering

Veel studenten die een marketing-, positionerings- of communicatiestrategie gaan opleveren, schrijven ook een implementatieplan of adviesrapport. In alle drie de gevallen is het dan belangrijk dat je de uitkomsten van je onderzoek handjes en voetjes geeft en omzet naar een concrete positionering.

Veel studenten die een marketing-, positionerings- of communicatiestrategie gaan opleveren, schrijven ook een implementatieplan of adviesrapport. In alle drie de gevallen is het dan belangrijk dat je de uitkomsten van je onderzoek handjes en voetjes geeft en omzet naar een concrete positionering. In dit artikel geven we je tips hoe je jouw positionering concreet kunt maken.

Mindmappen

Mindmappen is een efficiënte methode voor het schrijven van samenvattingen en scripties. Je brengt een goede scriptiestructuur aan en creëert meteen focus. Het is leuk om te gaan mindmappen omdat je veel efficiënter werkt en het kost bijna niets, behalve je eigen creativiteit!

Mindmappen is een efficiënte methode voor het schrijven van samenvattingen en scripties. Je brengt een goede scriptiestructuur aan en creëert meteen focus. Het is leuk om te gaan mindmappen omdat je veel efficiënter werkt en het kost bijna niets, behalve je eigen creativiteit! In dit artikel geven we tips hoe je mindmapt.

Business Model canvas

Het Business Model Canvas kun je inzetten als hulpmiddel voor het ontwikkelen van een nieuw te ontwikkelen business model. Maar je kunt het model ook gebruiken om te analyseren wat het bestaande businessmodel van een organisatie is. En ook hoe en waarop je deze zou moeten aanpassen. Het model is ontwikkeld door Alexander Osterwalder.

Het Business Model Canvas kun je inzetten als hulpmiddel voor het ontwikkelen van een nieuw te ontwikkelen business model. Maar je kunt het model ook gebruiken om te analyseren wat het bestaande businessmodel van een organisatie is. En ook hoe en waarop je deze zou moeten aanpassen. Het model is ontwikkeld door Alexander Osterwalder. In dit artikel geven we je tips hoe je het model kunt gebruiken in je scriptie.