Skip to content

Tips bij desk research

15 juli 2019

Desk research voor het scherp krijgen van je probleemschets of het beantwoorden van je deelvragen

In bijna iedere scriptie is ook desk research een belangrijk onderdeel om secundaire gegevens te verzamelen. Je maakt hierbij gebruik van bestaande onderzoeksgegevens en bronnen. Bij sommige opleidingen wordt desk research vooral gebruikt bij de verkenning van het probleem om te komen tot een goede probleemschets en een goed afgebakende onderzoeksvraag. Vaak verzamel je dan informatie en voer je ook verkennende interviews uit om de aanleiding verder te onderzoeken en te kijken welk inzicht bij jouw opdrachtgever mist om het probleem op te lossen. In sommige gevallen doe je ook desk research om je deelvragen te beantwoorden. Je bevindingen zet je dan in het hoofdstuk Resultaten neer.

Deskresearch wordt soms ook wel literatuuronderzoek genoemd, maar dit is niet hetzelfde. Literatuuronderzoek is gericht op het verkrijgen van theoretische kennis over een begrip of onderwerp, zodat je van daaruit de juiste deelvragen kunt opstellen. Deskresearch daarentegen wordt gebruikt om aan de hand van bestaande informatie je onderzoeksvraag scherp neer te zetten of deelvragen te beantwoorden.

Hoe voer je desk research uit?

Het is handig om deskresearch gestructureerd uit te voeren, omdat er ontzettend veel informatiebronnen bestaan. Met deze aanpak helpen we je alvast op weg.

  • Begin eerst met het selecteren van de juiste zoekwoorden/kernwoorden. Stel het gaat om een interne analyse en je wilt weten hoe de marketingmix van jouw opdrachtgever eruit ziet. Dan zou het logisch zijn dat je bijvoorbeeld op de website van jouw opdrachtgever gaat kijken en in andere bronnen zoals brochures wat het product is, de prijs, hoe de promotie gedaan wordt en hoe de distributie (plaats) eruit ziet. Zoek in zoveel mogelijk relevante bronnen naar bruikbare informatie/gegevens.
  • Gebruik zoveel mogelijk wetenschappelijke bronnen. Vaak wordt gebruik gemaakt van informatie uit blogartikelen, maar dit is niet altijd helemaal betrouwbaar of refereert niet aan de originele bron. Let ook op de datum van het artikel of publicatie dat je gaat gebruiken. Je wilt niet met informatie werken uit 2013 bijvoorbeeld, dat is vaak al achterhaalt. Het is daarom van belang dat je zeer kritisch bent op de verzamelde informatie en alleen relevante en recente gegevens gebruikt. Let ook altijd op de betrouwbaarheid van een bron. Gegevens van het CBS zijn bijvoorbeeld betrouwbaar, omdat dit een erkend onderzoeksinstituut is.
  • Om je onderzoeksvragen te beantwoorden verwerk je vervolgens de informatie die je hebt verzameld. Hiervoor bestaan verschillende methoden. Als je bijvoorbeeld veel cijfermatige gegevens hebt gevonden kun je die in het programma SPSS verwerken, net zoals je met enquêtegegevens uit veldonderzoek zou doen. Maar het is ook mogelijk om gegevens te analyseren met behulp van de theorieën en modellen die je in je theoretisch kader hebt geselecteerd.

NB: Waar je altijd op moet letten is een juiste bronvermelding. Hiermee laat je zien waar je jouw informatie vandaan hebt en daarmee zorg je ervoor dat je geen plagiaat pleegt. Bronvermeldingen noteer je vervolgens conform de APA methode.

Welke bronnen kan ik gebruiken voor desk research?

Voor desk research zijn veel bronnen beschikbaar en vaak zijn deze ook afhankelijk van het onderwerp dat je hebt gekozen.

  • Interne gegevens van de opdrachtgever: Denk aan jaarverslagen, de website, brochures en interne gegevens over klanten zoals verkoopgegevens en marketingresultaten van campagnes.
  • Statistische gegevens van het CBS: Op de website van het CBS vind je ontzettend veel statistieken met betrekking tot Nederland. Via de zoekfunctie kun je naar gegevens zoeken over jouw onderwerp. Zo kun je bijvoorbeeld kijken hoe de bevolking van Nederland is verdeeld naar verschillende leeftijdsgroepen en hoe de gezinssamenstelling eruit ziet. Ook publiceert het CBS artikelen over trends zoals bijvoorbeeld vergrijzing.
  • Databanken zoals LexisNexis: Dit is een krantenbank voor onderwijsinstellingen met betrouwbare (vooral Nederlandse) nieuwsbronnen. Het kan handig zijn om deze krantenbank te gebruiken om bijvoorbeeld te achterhalen wanneer een onderwerp voor het eerst in het nieuws kwam, of wat de ontwikkeling van een bepaald onderwerp is.
  • Artikelen, bijvoorbeeld via Google Scholar. Google Scholar is een zoekmachine voor wetenschappelijke literatuur. Slimme zoektrucjes helpen je betere resultaten te vinden.
  • Kranten, boeken of andere publicaties uit de periode waarover je onderzoek doet.
  • Onderzoeksrapporten die beschikbaar zijn van marktonderzoekbureaus.

Dit bericht werd geschreven door:

Linda Hovestad

Linda Hovestad

Linda Hovestad is een ervaren scriptiebegeleider die zowel HBO, Master en universitaire studenten kan helpen bij hun onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, het schrijven van een scriptie of een herkansing. Daarnaast is Linda de oprichtster en eigenaresse van Jouw scriptiecoach. Naast Jouw scriptiecoach heeft Linda haar eigen marketingadviesbureau. Linda werkt op interim basis en voert voor…

Lees verder...

Neem contact op als je direct hulp wilt bij je scriptie.

Wil je direct hulp bij je scriptie? Vraag dan nu een gratis adviesgesprek aan. In het adviesgesprek bekijken we hoe we jou het beste kunnen helpen en welke begeleider het beste bij jouw onderwerp past. Ook krijg je direct een inschatting van het aantal uren dat wij verwachten nodig te hebben om je naar de eindstreep te begeleiden. Vervolgens kun je eenvoudig de uren online aankopen en als de betaling gelukt is koppelen we je meteen met jouw scriptiebegeleider. Deze neemt dan snel contact met je op (vaak al dezelfde dag) zodat je snel verder kunt werken.

Informatie aanvraag (generiek - iedere pagina)

Jouw scriptiecoach maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, helpt je ons om jou een betere ervaring te bieden . Cookie policy