20 december 2020

Tips als je jouw paper of essay gaat schrijven

Veel opleidingen vragen je een adviesrapport of beroepsproduct op te leveren en daarnaast een essay of paper te schrijven. Een essay verschilt van een scriptie. In dit artikel leg ik je graag de verschillen uit en geef ik je praktische tips bij het schrijven van je essay.

Wat is een essay precies?

Een essay kun je zien als een tekst of een artikel over een specifiek onderwerp (in dit geval jouw onderzoek en bevindingen), waarin jij als schrijver je persoonlijke visie geeft.

Wat is het verschil tussen een essay en een scriptie?

Een essay of paper lijkt veel op een scriptie, maar de focus ligt veel meer op het eigen proces dat je hebt doorgemaakt toen je jouw onderzoek uitvoerde. Daarnaast lever je een bijdrage voor je studie doordat je jouw opgedane kennis deelt en is een paper of essay vaak bedoelt voor een breder publiek. Ook is een essay korter en heeft deze een beperkt aantal woorden.

In je beroepsproduct of adviesrapport beschrijf je uitgebreid wat je hebt gevonden en wat dit betekent voor de opdrachtgever waar je jouw onderzoek hebt uitgevoerd. Hierin staan de praktische adviezen voor je opdrachtgever en daarmee is dit product ook direct bruikbaar voor je opdrachtgever.

Wat zet je in een essay?

Je essay of paper bevat je bevindingen van je onderzoek. Daarnaast beschrijf je de literatuur die betrekking heeft op je onderzoek en beschrijf je in het theoretisch perspectief welke modellen of theorie je hebt gebruikt in je onderzoek. Ook beschrijf je je onderzoeksmethodologie waarin je je keuzes verantwoordt en je methodes onderbouwd.

In je inleiding moet je direct kaderen en in de probleemstelling beschrijf je het echte probleem om te komen tot het kennisprobleem of inzicht dat je gaat geven. Verder schrijf je ook een discussie, conclusies en aanbevelingen.

NB: De structuur kan per opleiding verschillen dus bekijk ook zeker even de richtlijnen vanuit je opleiding!

Richtlijnen bij het schrijven van je essay

1. Begin met de bevindingen.

Dat klinkt misschien raar, maar door deze uit te schrijven zie je de rode draad van je bevindingen en kun je deze direct koppelen aan je theorie en literatuur.

2. Schrijf je inleiding en probleemstelling

Na je bevindingen schrijf je de inleiding en probleemstelling, hierdoor krijg je zicht op de onderwerpen die centraal staan in je probleemstelling en je bevindingen, waar zaten de knelpunten?

3. Beschrijf de theoretische lens die je hebt toegepast

Bij het schrijven van je essay beschrijf je in je literatuur de begrippen en onderwerpen die centraal staan in je essay. Stel je hebt een beroepsproduct opgeleverd waarbij de managementstijl centraal staat, dan is dit hoogstwaarschijnlijk de theorie die je gebruikt. Let op dat je wel parafraseert en meerdere bronnen gebruikt en vooral ook jouw visie hierop geeft.

In je theoretisch perspectief beschrijf je de literatuur die je daadwerkelijk gebruikt in je onderzoek. Je onderzoeksmethode of opzet sluit hierbij aan.

4. Discussieer over je theorie en bevindingen

In je discussie reflecteer je op de literatuur en de bevindingen. In de discussie geef je aan wat de literatuur zegt, wat jij hebt gevonden en of dit aansluit bij de literatuur of juist niet. Daarnaast beschrijf je welke extra inzichten je hebt gekregen.

5. Conclusies voor een breder publiek

In je conclusie beschrijf je welke conclusies je kunt maken op basis van je bevindingen en wat dit betekent voor je opdrachtgever. Maar let op: Ook voor je studiegenoten en het bredere publiek voor wie je jouw essay schrijft moet je interessante conclusies trekken. Probeer uit te zoomen en het totale plaatje te schetsen.

6. Aanbevelingen zijn ook voor een breder publiek

In je aanbevelingen geef je aanbevelingen aan je opdrachtgever, maar ook aan studenten die dezelfde opleiding volgen. Je geeft ook aanbevelingen aan je opdrachtgever voor eventueel vervolgonderzoek. Ook geef je aanbevelingen over de literatuur. Aan de hand van je onderzoek heb je ook gaps gevonden van invalshoeken die de literatuur nog niet heeft onderzocht. Tot slot beschrijf je de limitaties van je onderzoek in dit hoofdstuk.

7. Schrap wat niet relevant is

Lees tot slot je document goed door en schrap wat niet relevant is. Je zult vaak flink moeten schrappen om tot de essentie te komen en dat is ook prima.

Schrijven is vaak een kunst en niet iedereen schrijft even vlot. Wil je zeker weten dat je document begrijpbaar is voor een buitenstaander zoals je examinatoren? Laat je document dan lezen door iemand anders om te bekijken of deze begrijpt wat er staat.

8. Puntjes op de i

  • Vergeet je bronnen en literatuurlijst niet toe te voegen.
  • Check of alle tabellen en afbeeldingen genummerd zijn.
  • Check ook of je voorblad klopt met de eisen van je opleiding.

Over Jouw Scriptiecoach

Jouw Scriptiecoach biedt studenten door heel Nederland en Vlaanderen ondersteuning en support bij het schrijven van het onderzoeksvoorstel, plan van aanpak en scriptie. Je kunt bij ons zowel online scriptiebegeleiding als scriptiebegeleiding op locatie kiezen.

We kunnen je helpen bij onderstaande hulpvragen:

  • Scriptiebegeleiding in de breedste zin van het woord. Of je nu gaat beginnen, vastgelopen bent en geen overzicht meer hebt. Samen met jou onderzoeken we hoe we je weer in beweging krijgen;
  • Als je gaat starten met je scriptie en wilt sparren over je onderzoeksrichting;
  • Als je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak of scriptie is afgekeurd of als je gaat herkansen;
  • Als je een check wilt op taal, structuur en gebruikte bronnen;
  • Als je hulp wilt bij het uitvoeren of verwerken van de resultaten van je kwantitatieve onderzoek (SPSS en Stata);
  • Als je uitstelt, last hebt van faalangst of bij een diagnose als ADHD, ADD, dyslexie en/of autisme. Hiervoor hebben we gespecialiseerde scriptiebegeleiders in huis.

Onderaan deze pagina kun je direct contact opnemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit bericht werd geschreven door:

Linda Hovestad

Linda Hovestad

Linda Hovestad is een ervaren scriptiebegeleider die zowel HBO, Master en universitaire studenten kan helpen bij hun onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, het schrijven van een scriptie of een herkansing. Daarnaast is Linda de oprichtster en eigenaresse van Jouw Scriptiecoach. Naast Jouw Scriptiecoach heeft Linda haar eigen marketingadviesbureau: Hovestad Marketing en Strategie BV. Voor verschillende opdrachtgevers…

Lees verder...