Scriptietips voor je scriptie

Je mag afstuderen en gaat binnenkort beginnen met je afstudeeropdracht. Veel studenten vinden het lastig om te starten. Want welk onderwerp ga je kiezen? En hoe zorg je dat je je onderzoek compact houdt? Hoe formuleer je een goede hoofdvraag? Als jij ook met dit soort vragen rondloopt, lees dan verder. In dit artikel vertel ik je o.a. hoe je komt tot een geschikt onderwerp, waar je op moet letten als je je hoofdvraag gaat formuleren. Maar ook hoe je de juiste literatuur kiest en hoe je je onderzoek vorm kunt geven.

Mag je beginnen en ga je je onderzoeksvoorstel schrijven?

Voordat je kunt beginnen met je scriptie wil de opleiding graag vooraf een plan van aanpak, ook wel onderzoeksvoorstel of proposal genoemd, ontvangen. Hierin beschrijf je wat je gaat onderzoeken en hoe je dit gaat doen. Een plan van aanpak kun je zien als de rode draad van je scriptie die je gaat schrijven. Je brengt focus aan en bakent meteen je hoofd- en deelvragen goed af.

Hoe kies je een geschikt onderwerp voor je scriptie?

Het kiezen van een goed onderwerp is vaak een lastig traject. Soms komt je opdrachtgever al met een afstudeeronderwerp. En in andere gevallen moet je zelf een onderwerp aandragen. Waar let je dan op? En hoe zorg je ook dat je het onderwerp wat is aangedragen door jouw opdrachtgever niet te breed wordt?

Omdat je vaak een lange tijd intensief bezig bent met het schrijven van je scriptie is het belangrijk dat je vooral ook een onderwerp kiest waar je affiniteit mee hebt. Immers, motivatie is de belangrijkste succesfactor om je scriptie met goed resultaat af te ronden. Want je bent meer gemotiveerd als je een leuk onderwerp hebt gekozen.

Voordat je begint met je zoektocht naar een geschikt onderwerp is het belangrijk om eerst scherp te krijgen wat de verwachtingen zijn. Begin met de eisen vanuit je opleiding. Let ook op de relevantie. Jouw opdrachtgever wil meestal gewoon een praktisch advies en je opleiding wil graag dat je een scriptie schrijft die voldoet aan de scriptie-eisen. Dit zijn twee aparte werelden. Hoe zorg je dat je beide partijen tegemoet kunt komen. En hoe zorg je ervoor dat je opdrachtgever ook realistisch is in zijn/haar verwachtingen?

Welke structuur hanteer je voor je scriptie?

Je plan van aanpak of onderzoeksvoorstel is goedgekeurd en je mag nu beginnen met je scriptie. Wat ga je in je scriptie zetten? Hoe bouw je je scriptie op? In de afstudeerhandleiding van je opleiding (of het beoordelingsformulier) staan in ieder geval de belangrijkste eisen opgenomen waaraan je scriptie moet voldoen. Daarnaast helpt het ook om scriptievoorbeelden te raadplegen in de databank van je opleiding. Iedere scriptie heeft meestal een aantal hoofdstukken die een vast stramien vormen. Lees voor meer handige tips het blogartikel wat ik hier over heb geschreven.

Waar moet je op letten bij het opstellen van je hoofdvraag?

Iedere afstudeerscriptie heeft een hoofdvraag met 1 of meerdere deelvragen. En in de praktijk levert dit vaak kopzorgen op. Want ook hier moet je meerdere partijen tevreden stellen: je opleiding en je opdrachtgever. Deze werelden lijken vaak ver uit elkaar te liggen. Je hoofdvraag komt in ieder geval altijd voort uit de probleemstelling. En de probleemstelling komt weer voort uit de aanleiding.

Vaak heeft jouw opdrachtgever een commercieel probleem wat de aanleiding is van jouw onderzoek. Bijvoorbeeld doordat zijn/haar product niet verkoopt. Of omdat de opdrachtgever niet bekend is bij zijn/haar klanten. Vaak weet een opdrachtgever dan ook niet wie zijn klant is en daarmee is het ook lastig om je producten te verkopen of je doelgroep te bereiken. Jouw onderzoek zit op het niveau van inzicht of kennis. Jij lost nooit het commerciële probleem op van je opdrachtgever, maar zorgt dat deze de juiste informatie krijgt om zelf zijn/haar probleem op te kunnen lossen.

Als je dat helder hebt kun je gaan nadenken over de literatuur en theorie die je gaat gebruiken. Daaruit volgt normaliter ook je hoofdvraag met bijbehorende deelvragen. De grootste uitdaging bij het uitvoeren van onderzoek is dat je de informatie compact houdt. Vaak verzamel je zoveel informatie dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En verzand in details. Daarom is het belangrijk om één centrale vraag of hoofdvraag op te stellen. Je onderzoek moet een antwoord geven op deze vraag.

Wat zet je in je inleiding?

Je inleiding is een belangrijk onderdeel van je scriptie. En het is het meestal het eerste onderdeel wat gelezen wordt door je scriptiebegeleider of je tweede beoordelaar. Daarom is het verstandig om bij je inleiding een indeling te gebruiken die meteen de rode draad weergeeft van je afstudeerrapport. Uiteraard is het handig om te kijken wat jouw opleiding hierin adviseert. Want dit verschilt vaak per opleiding. Als scriptiecoach adviseer ik daarom altijd om goed de afstudeerhandleiding van jouw opleiding door te lezen (of als deze er niet is, het beoordelingsformulier). Daarnaast kun je ook in de kennisbank van je opleiding een aantal scripties die zijn goedgekeurd erbij pakken en zo een indeling maken.

Theoretisch kader schrijven voor je scriptie

Je hebt je inleiding geschreven en je probleemstelling is ook helder. Vervolgens ga je aan de slag met het theoretisch kader. In dit hoofdstuk beschrijf je welke theorieën en modellen beschikbaar zijn met betrekking tot je onderwerp. Je bevindingen presenteer je in het theoretisch kader, een vast onderdeel van iedere scriptie.

Welke onderzoeksmethode ga jij toepassen?

Bij een scriptie maak je vaak gebruik van desk research en field research. Waar bij fieldresearch of veldonderzoek primaire data wordt verzameld en geanalyseerd, wordt bij deskresearch gebruik gemaakt van secundaire data. Je haalt de data die je gebruikt voor je onderzoek dan uit bijvoorbeeld marktrapporten of van sites zoals het cbs.nl. Als je een marketingplan of communicatieplan schrijft is desk research een belangrijk onderdeel van je onderzoek. Vaak gebruik je desk research voor de organisatieanalyse of voor een markt- of concurrentieonderzoek.

Daarnaast kies je voor field research. Je kunt dan gebruik maken van kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Welke je kiest is afhankelijk van het vraagstuk dat je wilt beantwoorden, maar ook de doelgroep die je wilt betrekken bij het onderzoek.

Zorg tot slot altijd voor een goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is altijd het halve werk en dat geldt ook voor je scriptie. Als je een onderwerp kiest wat je leuk vindt, wat actueel is en wat ook een praktische relevantie heeft voor je opdrachtgever, zorgt dit ervoor dat je goed beslagen ten ijs komt.

Heb jij hem al gedownload? Gratis e-book met praktische tips!

In het gratis e-book lees je hoe je tot een geschikt onderwerp kunt komen voor je scriptie. Maar ook hoe je jouw opdrachtgever de juiste vragen kunt stellen om je onderwerp scherp te krijgen. Download jouw exemplaar direct.

Ontvang ook praktische tips automatisch in je mail

Met regelmaat publiceer ik artikelen met handige tips voor je scriptie. Je kunt alle artikelen nalezen in het blog met handige scriptietips. Als je jezelf abonneert ontvang je de nieuwste artikelen automatisch in je mailbox. Dus meld je aan, bevestig je aanmelding en ontvang meteen de laatste editie van de e-mailnieuwsbrief in je mailbox.

Direct hulp nodig?
Neem contact op.

Linda Hovestad, scriptiebegeleider jouw scriptiecoach. Voor marketing, communicatie en media.
Gratis adviesgesprek aanvragen