Terug naar scriptietips

05 mei 2024

Handig! Alle tips en handvatten voor je scriptie op een rij

Als je binnenkort gaat beginnen met je afstudeeropdracht, sta je voor een belangrijke fase. Veel studenten ervaren het als uitdagend om de juiste start te maken. Hoe kies je bijvoorbeeld het juiste onderwerp? En hoe zorg je ervoor dat je onderzoek niet te breed wordt? Ook het formuleren van een goede hoofdvraag kan een struikelblok zijn. Als jij met deze vragen worstelt, dan ben je hier aan het juiste adres. In dit artikel delen we handige tips voor je scriptie en leggen we onder andere uit hoe je een geschikt onderwerp kiest en waar je op moet letten bij het formuleren van je hoofdvraag. We behandelen ook hoe je de juiste literatuur selecteert en hoe je je onderzoek vormgeeft.

Handig Alle tips en handvatten voor je scriptie op een rij
Dit artikel werd geschreven door:

Linda Hovestad

Begin altijd eerst met vooronderzoek

Voordat je aan je onderzoek begint en begint met het schrijven van je scriptie, is het belangrijk om vooronderzoek te doen. Hierbij moet je verschillende stappen doorlopen, zoals het kiezen van een opdrachtgever, het bepalen van het onderwerp, het uitvoeren van een probleemanalyse, het formuleren van je centrale vraagstelling en deelvragen, en het opstellen van je onderzoeksopzet.

Brainstorm over je onderwerp

Nadat je je onderwerp hebt gekozen en hebt besproken met je afstudeerbegeleider, is het tijd voor de eerste stap: een brainstormsessie over het onderwerp. Het doel hiervan is om zoveel mogelijk ideeën te verzamelen die gerelateerd zijn aan het onderwerp en om de grenzen van je onderzoek te verkennen. Brainstormen kan op verschillende manieren, zoals het maken van een mindmap. Gebruik deze mindmap om je onderwerp verder te verkennen en verbanden te leggen.

Formuleer je probleemanalyse

Het formuleren van de probleemanalyse is het belangrijkste onderdeel van jouw onderzoek. Pas wanneer je een goede probleemanalyse hebt, wordt duidelijk in welke richting jouw onderzoek zal gaan. Neem daarom voldoende tijd voor deze stap. In deze fase maak je keuzes: je kunt immers niet alles onderzoeken. Daarom is het nodig om af te bakenen door te bepalen wat je wel en niet meeneemt in jouw onderzoek.

Belangrijke vragen bij het formuleren van je probleemanalyse zijn:

  • Past het onderzoek binnen de context van je opleiding?
  • Heb je duidelijk voor ogen wat het probleem en de aanleiding van het probleem zijn?
  • Is je probleemanalyse bondig en volledig, met bronvermelding?

Wees kritisch bij de probleemstelling

Je opdrachtgever heeft vaak al een concreet probleem (of een vraag/wens). Het is jouw taak om een oplossing voor dit probleem te vinden. Wees hierbij kritisch, want je bent niet verantwoordelijk voor een commercieel of organisatieprobleem. Jij kijkt welke kennis ontbreekt binnen de organisatie om dit probleem op te lossen. Dit is de probleemstelling. Begin daarom met achterhalen waarom en voor wie het een probleem is. Dit maakt het probleem inzichtelijk en helpt je om de achtergronden van het probleem in kaart te brengen. Het 6W-model kan je helpen om te achterhalen wat het echte probleem is.

Formuleer je doelstelling

De doelstelling komt voort uit de probleemanalyse en er bestaat een duidelijke relatie tussen beiden. Bij het vaststellen van je doelstelling is het belangrijk om je af te vragen waarom je dit onderzoek uitvoert. De doelstelling vormt de reden achter je onderzoek; het geeft aan wat je met het onderzoek wilt bereiken. Het is essentieel om te beseffen dat je met je onderzoeksresultaten het praktijkprobleem niet rechtstreeks oplost, maar dat je informatie aanlevert die anderen kunnen gebruiken om het probleem aan te pakken.

Formuleer je hoofdvraag

De centrale vraag, ook wel de hoofdvraag genoemd, is de belangrijkste vraag die je beantwoordt in je scriptie. Hoe formuleer je deze vraag? Hier zijn enkele richtlijnen die je kunt volgen:

  • Doelgericht: Zorg ervoor dat je in je hoofdvraag het doel van je scriptie duidelijk formuleert. Dit geeft richting aan je onderzoek en verduidelijkt de stappen die je gaat nemen.
  • Niet te breed: Het is essentieel om je hoofdvraag zorgvuldig af te bakenen, zoals je hebt gedaan bij de probleemanalyse. Houd de vraag gericht en specifiek.
  • Neutraal: Formuleer je hoofdvraag objectief, zonder je eigen standpunt erin te verwerken. Vermijd gekleurde termen en blijf neutraal in je formulering.
  • Enkelvoudig: De hoofdvraag moet uit één enkele vraag bestaan. Je kunt deelvragen stellen om deze te beantwoorden, maar deze worden niet als onderdeel van de hoofdvraag geformuleerd,

Formuleer je deelvragen

Nadat je de hoofdvraag hebt geformuleerd, is het tijd om de deelvragen op te stellen. Deelvragen worden afgeleid van de hoofdvraag en behandelen elk een specifiek aspect hiervan. In feite zijn ze de subvragen die helpen om de hoofdvraag te beantwoorden. Wanneer alle deelvragen beantwoord zijn, is automatisch ook de hoofdvraag beantwoord. Vaak vormen deelvragen de basis voor de hoofdstukken van je scriptie.

Hypothesen in plaats van deelvragen

Naast deelvragen kun je ook werken met hypothesen. Hypothesen zijn voorlopige stellingen die je wilt onderzoeken in je scriptie. Hiermee geef je aan wat je verwacht te vinden tijdens je onderzoek. Met wetenschappelijk onderzoek test je deze hypothesen, die je voorafgaand aan je onderzoek hebt opgesteld.

Bepaal je onderzoeksmethode

Nadat je je centrale vraag en eventuele hypothesen hebt geformuleerd, ga je op zoek naar de meest geschikte onderzoeksmethode. Je kiest een methode die goed aansluit bij de gestelde vragen. Opties omvatten kwalitatief onderzoek, kwantitatief onderzoek of een combinatie van beide, bekend als mixed-methods onderzoek.

Zoek naar literatuur

Om je onderzoek te onderbouwen en eigen inzichten te ontwikkelen, maak je gebruik van literatuur van andere auteurs. Dit vereist literatuuronderzoek, waarbij je op zoek gaat naar publicaties met voldoende wetenschappelijke diepgang. Dit kunnen boeken, proefschriften, wetenschappelijke artikelen, congresbundels, scripties, beleidsdocumenten of rapporten zijn. Met deze stap leg je de basis voor je theoretisch kader en kun je vervolgens je onderzoek uitvoeren.

Voorkom plagiaat

Plagiaat is het kopiëren van teksten, audiovisueel materiaal, ideeën of argumenten van anderen en deze presenteren als eigen werk. Je kunt plagiaat (en fraude) voorkomen door bronvermeldingen aan te brengen. Veel opleidingen hanteren de APA-stijl. Studeer je rechten? Dan maak je gebruik van de Leidraad voor Juridische auteurs.

Schrijfproces van je scriptie

En nu gaan we aan de slag met het schrijven van je scriptie. Maar hoe structureer je het eigenlijk? De structuur van een onderzoeksrapport is niet strikt vastgelegd. Elke opleiding heeft zijn eigen richtlijnen over welke onderdelen zij binnen bepaalde criteria verwachten.

Het schrijven van je scriptie verloopt in verschillende fasen: je verzamelt ideeën, kiest een onderwerp, begint met schrijven, reviseert je tekst en maakt deze openbaar. Door bewust door deze schrijffases te gaan, wordt jouw uiteindelijke schrijfproduct steeds beter en vollediger.

Wil je optimaal voorbereid aan je scriptie beginnen?

Weet je niet waar te beginnen met het kiezen van een onderwerp? Twijfel je over hoe je je onderzoek beknopt houdt? Of worstel je met het formuleren van een goede hoofdvraag? Geen zorgen! Onze ervaren scriptiebegeleiders zullen je begeleiden door het scriptieproces. 

Vraag direct je gratis adviesgesprek aan en ontdek hoe we je kunnen helpen.

Gratis vrijblijvend adviesgesprek

Loop je ergens tegenaan bij je scriptie? In een gratis en vrijblijvend adviesgesprek krijg je direct duidelijkheid waar het misgaat en hoe Jouw Scriptiecoach je daarbij kan helpen. Je krijgt een inschatting van de uren die we daarvoor nodig hebt, zodat je direct weet waar je aan toe bent. Kies je dan voor onze scriptiebegeleiding, dan neemt jouw scriptiebegeleider meestal op de dag van betaling contact met je op en kun je snel verder. Vraag hieronder direct jouw gratis vrijblijvend adviesgesprek aan.

Je ontvangt een mail om een afspraak in te plannen. Heb je de mail niet ontvangen? Check dan even je spambox.

Loading...