Van positionering naar communicatie

En hoe kapstokjes je daarbij kunnen helpen

Kapstokjes

Ik heb er te weinig. En elke keer als ik van de zolder naar onze slaapkamer loop, word ik ermee geconfronteerd. Dan kom ik namelijk bij onze kledingkast met een stapel kleren en heb ik te weinig kapstokjes om alles netjes op te hangen. Zo’n paar keer per jaar stel ik mezelf dan de vraag: heb ik er echt te weinig? Of heb ik gewoon te veel kleren? Steevast praat ik op mezelf in dat ik te veel kleren heb…

Want hoewel mijn gevoel misschien gelijk naar IKEA wil rennen voor wat extra kapstokjes, weet ik dat dat slechts een oplossing is voor een paar weken. Wil ik een geslaagde verandering, dan moet ik kiezen welke kleren een plekje in mijn kast verdienen omdat ze bij mij passen. En zo is het met je communicatie uitingen ook: wil je een geslaagde verandering bij je doelgroep verwezenlijken? Dan moet je beginnen bij de basis: de positionering.

Van positionering…

Dus stel je opdrachtgever allereerst vragen als: Wie zijn ze? Wat is hun toegevoegde waarde? Waar staan en gaan ze voor? Waarom doen ze bepaalde dingen (niet)? Vervolgens kijk je welke rode draad (concept) je herkent als je alle eerdergenoemde informatie (en meer) naast elkaar legt. Dit is je communicatiekapstok: De snelste en eenvoudigste manier om alles kreukvrij en overzichtelijk te houden. 😉 Een overzicht dat  je nodig hebt om te zien of alles matcht en het het gewenste resultaat oplevert.

…naar communicatie

Aan die rode draad hang je vervolgens de verschillende middelen op. Maar alleen als ze echt passen. Dus alsjeblieft blijf ook hier creatief, kritisch en kijk wat middelen op kunnen/moeten leveren en wat ze kosten. Soms betekent dat dat je afscheid moet nemen van bijvoorbeeld een slecht gelezen nieuwsbrief. Maar hé…je bent gevraagd om een effectief plan op te leveren dat bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen. Toch?

“Mmm, zou er een causaal verband zijn tussen de kledingkast van een adviseur en de adviezen die hij geeft?”

Voor (afstudeer)studenten zal dit proces doorgaans lastiger zijn dan voor een doorgewinterde adviseur. Net zoals hun kledingkast en in de meeste gevallen anders uitziet dan die van een senior adviseur. Mmm…zou er een causaal verband zijn? Nee, vast niet. Want in de praktijk kom ik nog altijd mensen tegen die zich senior adviseur noemen, maar geen tijd willen, kunnen of mogen steken in een duidelijke en herkenbare stijl. Of het nu om kleding of communicatie gaat. Aan jou de vraag bij wie je graag wilt horen. Ik zou het wel weten 😉

Aan de slag met positionering?

Deze gastbijdrage werd geschreven door Mirjam Goes, scriptiebegeleider bij Jouw scriptiecoach. Ga je zelf aan de slag met positionering of heb je als afstudeeronderwerp een positioneringsstrategie gekozen? En wil je hulp hierbij? Bijvoorbeeld om het onderwerp goed af te bakenen of om te komen tot een concreet concept? En wil je hierbij hulp van Mirjam of een andere scriptiebegeleider? Plan dan hieronder direct jouw gratis adviesgesprek in.