23 oktober 2019

Besteedt tijd aan vooronderzoek als je gaat beginnen met je onderzoeksvoorstel of plan van aanpak

Voordat je je scriptie gaat schrijven ga je het onderzoeksvoorstel opstellen (ook wel plan van aanpak of proposal genoemd). Zorg dat je dan voldoende tijd en aandacht besteedt aan het vooronderzoek. Als je zorgt dat je alle informatie hebt verzameld kun je sneller een afgebakend en concreet onderzoeksvoorstel schrijven. Dit zorgt ook dat je daardoor later niet gaat verzanden. Juist omdat je vaak ook moet wachten op een Go vanuit je opleiding kun je hier beter voldoende tijd voor uittrekken. Uiteindelijk gaat dit je ook helpen om je scriptie sneller te kunnen schrijven en je onderzoek ook gerichter uit te voeren.

In dit artikel geven we je tips voor je vooronderzoek.

Stap 1. Kiezen van je stageadres en opdrachtgever

Wellicht heb je al een idee voor je scriptie in je hoofd, maar uiteindelijk is het belangrijk dat je ook een stageadres en opdrachtgever gaat vinden. Je opdrachtgever is uiteindelijk degene die jou de opdracht verstrekt en hij/zij heeft er veel belang bij heeft dat het vraagstuk wordt opgelost of beantwoord. Daarom is het vooronderzoek ook in deze fase belangrijk. Je moet ervoor zorgen dat je van je opdrachtgever alle informatie krijgt die je nodig hebt om je onderzoek uit te kunnen voeren. Daarom is het verstandig om alle verantwoordelijkheden die je opdrachtgever heeft en je eigen verantwoordelijkheden en taken vast te leggen in een plan van aanpak.

Je zult gedurende je hbo studie dus op zoek gaan naar een bedrijf of organisatie waar je stage kunt gaan lopen en een scriptie kunt gaan schrijven. Studenten aan de universiteit bepalen eerst of ze een scriptie voor een organisatie willen schrijven of dat ze de scriptie alleen willen schrijven voor de universiteit. Voor sommige studenten aan de universiteit is het zelfs niet toegestaan de scriptie voor een organisatie te schrijven.

Stap 2. Betrek je scriptiebegeleider van je opleiding bij je voorstel

Vaak heb je naast je opdrachtgever ook nog een inhoudelijke begeleider vanuit je opleiding. Deze begeleider zal vooral meekijken bij het afstuderen of je onderzoek wel past bij de opgestelde afstudeereisen van je opleiding. Het is verstandig om wat je hebt gevonden uit je vooronderzoek te bespreken met je begeleider van je opleiding. Je kunt dan met hem/haar de richting alvast voorbespreken en hoe concreter je het probleem kunt beschrijven hoe concreter je ook je onderzoeksvragen kunt formuleren.

Vaak kijkt je begeleider van je opleiding naar de eisen die op het beoordelingsformulier staan. Bij je afstuderen is het echter belangrijk beide partijen tevreden te houden, je opdrachtgever die een praktisch antwoord wil op zijn/haar probleem en je opleiding die wil dat je een scriptie oplevert die aansluit bij de afstudeereisen. Dit kan soms zorgen voor frictie tussen beide partijen. Ook hierbij is het belangrijk met je begeleider van je opleiding te sparren.

Stap 3. Keuze van je onderwerp

Als je weet bij welke opdrachtgever je aan de slag gaat kun je ook nadenken over het onderwerp. Soms krijg je een onderwerp toegewezen vanuit je opdrachtgever en soms moet je zelf een onderwerp gaan zoeken, beide hebben voor- en nadelen. Belangrijk is het dat je, ondanks dat je opdrachtgever wellicht al een bepaalde kant op wil gaan, wel een onderwerp kiest waar je affiniteit mee hebt of in ieder geval al mee hebt gewerkt gedurende je opleiding. Als je ‘snapt’ waar je mee bezig bent dan kun je ook makkelijker aan de slag met de theorie en weet je al een beetje welke kant je op gaat. Het vooronderzoek hier bestaat uit het verzamelen van relevante bronnen en literatuur, wat is er al bekend over het onderwerp (en wat nog niet)? We schreven al eerder een artikel met tips voor het kiezen van je onderwerp.

Stap 4. Probleemoriëntatie

Als je het onderwerp weet en je hebt een opdrachtgever kun je starten met de probleemoriëntatie. Deze bestaat uit twee onderdelen:

  1. De probleemstelling
    • Wat is het probleem dat opgelost moet worden?
  2. De doelstelling van het onderzoek
    • Wat moet het onderzoek opleveren/ waarom moet er onderzoek gedaan worden?

Voordat je jouw onderzoeksvoorstel of plan van aanpak gaat schrijven is het belangrijk om deze informatie op te halen bij je opdrachtgever. Het vooronderzoek bestaat hierbij uit de vraag achter de vraag te achterhalen bij je opdrachtgever, wat gebeurt er als er niks wordt gedaan?

Stap 5. Onderzoeksvragen -> Hoofdvraag en deelvragen

Als je weet wat het probleem is en waarom er onderzoek nodig is kun je beginnen met het formuleren van de hoofdvraag en deelvragen. Je deelvragen volgen uit je theoretische verkenning die je in je scriptie gaat beschrijven. Soms vraagt de opleiding je wel alvast theorieën te noemen in je onderzoeksplan. Maar voordat je begint met je theoretische verkenning is het belangrijk te bedenken welke vraag je gaat beantwoorden, daarom zet je deze wel alvast in je onderzoeksplan. Je hoofdvraag is de centrale onderzoeksvraag van je scriptie en geeft aan waarop je onderzoek een antwoord moet geven. Om antwoord te kunnen geven op je hoofdvraag, ga je de hoofdvraag vervolgens opdelen in deelvragen. De antwoorden op de deelvragen geven uiteindelijk antwoord op de hoofdvraag.

Stap 6. Onderzoeksopzet of onderzoeksmethode

Vervolgens ga je beschrijven hoe je aan antwoorden gaat komen. Je beschrijft welke onderzoeksmethoden je gaat gebruiken en ook hoe je gaat zorgen dat je resultaten betrouwbaar zijn en valide.

Stap 7. Onderzoeksplan of plan van aanpak

Je legt alles vast in een onderzoeksplan dat je voorlegt aan je opdrachtgever en aan de begeleider van je opleiding. Dit noemen we het plan van aanpak, onderzoeksvoorstel, onderzoeksplan of proposal.

De indeling kan er als volgt uit zien:

  • Inhoudsopgave
  • Kiezen stageadres/opdrachtgever
  • Kiezen van je onderwerp. Het vooronderzoek.
  • Probleemoriëntatie
  • Onderzoeksvragen -> Hoofdvraag en deelvragen
  • Onderzoeksopzet
  • Onderzoeksplan

Zodra het plan van aanpak wordt goedgekeurd door je begeleider van je opleiding kun je van start met je scriptie.

Hulp bij het schrijven van je onderzoeksvoorstel of plan van aanpak?

Wil je liever direct hulp inschakelen bij het schrijven van je onderzoeksvoorstel of plan van aanpak? Of is je onderzoeksvoorstel al een paar keer afgekeurd? Geen nood, Jouw Scriptiecoach kan je hierbij prima helpen. Wij hebben inmiddels al ruim 2000 studenten succesvol mogen begeleiden en krijgen op Trustpilot maar liefst een 9,4. Vaak ben je met een paar uur scriptiebegeleiding alweer op weg geholpen.

Vraag direct een gratis adviesgesprek aan en hoor hoe we je kunnen helpen.

Over Jouw Scriptiecoach

Jouw Scriptiecoach biedt studenten door heel Nederland en Vlaanderen ondersteuning en support bij het schrijven van het onderzoeksvoorstel, plan van aanpak en scriptie. Je kunt bij ons zowel online scriptiebegeleiding als scriptiebegeleiding op locatie kiezen.

We kunnen je helpen bij onderstaande hulpvragen:

  • Scriptiebegeleiding in de breedste zin van het woord. Of je nu gaat beginnen, vastgelopen bent en geen overzicht meer hebt. Samen met jou onderzoeken we hoe we je weer in beweging krijgen;
  • Als je gaat starten met je scriptie en wilt sparren over je onderzoeksrichting;
  • Als je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak of scriptie is afgekeurd of als je gaat herkansen;
  • Als je een check wilt op taal, structuur en gebruikte bronnen;
  • Als je hulp wilt bij het uitvoeren of verwerken van de resultaten van je kwantitatieve onderzoek (SPSS en Stata);
  • Als je uitstelt, last hebt van faalangst of bij een diagnose als ADHD, ADD, dyslexie en/of autisme. Hiervoor hebben we gespecialiseerde scriptiebegeleiders in huis.

Onderaan deze pagina kun je direct contact opnemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit bericht werd geschreven door:

Linda Hovestad

Linda Hovestad

Linda Hovestad is een ervaren scriptiebegeleider die zowel HBO, Master en universitaire studenten kan helpen bij hun onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, het schrijven van een scriptie of een herkansing. Daarnaast is Linda de oprichtster en eigenaresse van Jouw Scriptiecoach. Naast Jouw Scriptiecoach heeft Linda haar eigen marketingadviesbureau: Hovestad Marketing en Strategie BV. Voor verschillende opdrachtgevers…

Lees verder...