Skip to content

Wat maakt hen anders?

08 november 2019

Over USP’s, toegevoegde waarde en het ervaren daarvan.

Het liefst een Levi’s 501. En dan dat de onderkant van je pijp ‘afgetrapt’ was. Nike Air (Max) en een rugzak van Eastpack. Op TV Beverly Hills willen kijken, want daarover wil je mee kunnen praten. En ik vond het ook echt wel een leuke serie. – Toch jammer dat Luke Perry dit jaar overleed. –  Als je opviel, werd je genegeerd. Voor organisaties geldt precies het tegenovergestelde. In de kudde word je namelijk niet succesvol. Je moet opvallen!

De juiste vragen…

Hoe eerder een organisatie dat beseft, hoe eerder ze kunnen beginnen met het ontwikkelen van hun eigen identiteit. Want wie zijn zij eigenlijk? Wat maakt hen uniek? Waarom zij zij anders dan anderen? Het is vaak een lastig, maar nuttig en leuk proces. Die lichtjes in hun ogen als hun frank (of kwartje) valt is onbetaalbaar! Als externe kun je helpen met het stellen van de juiste vragen. En een juiste vraag is specifieker dan het algemene, vaak containerbegrip opleverende antwoorden ‘wat is jouw toegevoegde waarde?’.

“Jij vormt uiteindelijk de puzzel voor hen. Maar je moet hen wel de puzzelstukjes geven of vragen een bepaald puzzelstukje aan jou te geven”

Denk bijvoorbeeld aan ‘hoe ziet jullie operationeel proces eruit?’, ‘hoe innovatief is jullie product/dienst op een schaal van 1-10?’, ‘hoe ziet jullie customer journey eruit?’. Als externe filter je uit alle antwoorden datgene wat nodig is om het onderscheidend vermogen te bepalen. Keuzes maken is daarbij essentieel. Want een organisatie kan het onmogelijk voor alles en iedereen juist doen. Jij vormt dus uiteindelijk de puzzel voor hen. Maar je moet hen wel de puzzelstukjes geven of vragen een bepaald puzzelstukje aan jou te geven.

…zorgen voor de perfecte basis

Heb je de keuzes gemaakt en de puzzel gelegd? Dan is het tijd om hem intern en extern door te vertalen en verder te verspreiden. Het maximaal haalbare is dan natuurlijk dat je doelgroepen die toegevoegde waarde ervaren en hun ervaringen delen met hun netwerk. Coolblue is daar heel sterk in, zoals je ongetwijfeld weet. Maar ik ben ook fan van Telenet. Waarom? Gewoon door de unieke manier waarop zij hun engagement doorvoeren. Een investering die op alle gebieden loont. Welke investering wil jouw organisatie doen?

Met die vraag wil ik graag mijn column afsluiten, mijn laptop dichtklappen en op de bank ploffen. Gewoon van IKEA. Geen Levi’s, maar een kleedje van Denim Hunter. Geen Nikes, maar wel met mijn Happy Socks die ik voor mijn verjaardag kreeg. Ja, onder mijn kleedje. 😉 En naast me een Blond-mok met “Voor de liefste mama”. Een mama die hoopt dat haar kindjes durven en kunnen zijn wie ze willen zijn, zonder genegeerd te worden. Aan mij zal het niet liggen…

Dit bericht werd geschreven door:

Mirjam Goes

Mirjam Goes

Scriptiebegeleider Mirjam Goes is een ervaren scriptiebegeleider die jou als HBO, master of universitaire student kan helpen bij het schrijven van je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, scriptie of herkansing. Zelf heeft ze Communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht (HU) afgerond. Daarnaast heeft Mirjam ook haar NIMA A en Online Marketing diploma behaald, toegepaste psychologie gestudeerd en…

Lees verder...

Neem contact op als je direct hulp wilt bij je scriptie.

Wil je direct hulp bij je scriptie? Vraag dan nu een gratis adviesgesprek aan. In het adviesgesprek bekijken we hoe we jou het beste kunnen helpen en welke begeleider het beste bij jouw onderwerp past. Ook krijg je direct een inschatting van het aantal uren dat wij verwachten nodig te hebben om je naar de eindstreep te begeleiden. Vervolgens kun je eenvoudig de uren online aankopen en als de betaling gelukt is koppelen we je meteen met jouw scriptiebegeleider. Deze neemt dan snel contact met je op (vaak al dezelfde dag) zodat je snel verder kunt werken.

Informatie aanvraag (generiek - iedere pagina)

Jouw scriptiecoach maakt op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website en/of Flash-applicaties wordt meegestuurd en door je browser op je harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. Wij maken gebruik van technische cookies ( noodzakelijk voor de technische werking van de website) en analytische cookies (om anonieme gebruiksgegevens te verzamelen). Wij mogen gebruik maken van technische cookies maar je hebt het recht om te kiezen of je ook analytische inschakelt . Als je deze cookies inschakelt, helpt je ons om jou een betere ervaring te bieden . Cookie policy