Scriptie schrijven met stress

Het schrijven van een scriptie blijkt in praktijk vaak een struikelblok voor veel studenten. Veel opleidingsinstanties bereiden je als student onvoldoende voor op het schrijven van een scriptie en het uitvoeren van zelfstandig onderzoek. Uiteraard krijg je wel uitleg in de vorm van een syllabus en vaak zijn er ook afstudeergroepjes of biedt de opleiding je 1-op-1 begeleiding aan. Maar er wordt wel van je verwacht dat je zelfstandig kunt werken, terwijl je gedurende je opleiding opdrachten vaak in groepsverband uitvoert. Ook zijn de eisen die opleidingen aan de scripties stellen vaak vaag en abstract.

Daarom is het schrijven van een scriptie voor veel studenten dan ook de meest stressvolle periode van de studie. Je kunt het gevoel hebben er echt alleen voor te staan, zeker als de opdrachtgever waar je afstudeert je de ene kant op stuurt en de opleiding weer andere eisen stelt. Als je echter blokkeert door je stressklachten en daardoor geen letter meer op papier krijgt, gezondheidsklachten krijgt of het afstuderen liever helemaal wilt opgeven, dan wordt het wel tijd om aan jouw stressklachten wat te gaan doen.

Herken je jezelf in onderstaande symptomen?

Als je gaat beginnen met je scriptie kom je vaak terecht in een rollercoaster. Herken je jezelf in één van de onderstaande symptomen?

  • Je bent het overzicht kwijt;
  • Je maakt nauwelijks vorderingen;
  • Je gaat uitstellen;
  • Je bent volledig vastgelopen met je scriptie;
  • Je hebt moeite jezelf te concentreren;
  • Je bent je motivatie kwijt;
  • Je krijgt geen letter op papier, hebt black-outs of een zogenaamde writers block;
  • Je bent erg onzeker geworden;
  • Je ervaart negatieve gevoelens;
  • Je piekert voortdurend;
  • Je ervaart een gevoel dat je faalt, bent angstig, onzeker of hebt zelf paniekaanvallen.

Vaak kom je dan terecht in een vicieuze cirkel. Je wilt wel graag verder werken, maar je wordt onzeker omdat het je maar niet lukt. Vervolgens maak je weinig vorderingen, loop je achter op je planning, ga je het werken aan je scriptie uitstellen totdat je vervolgens helemaal vastloopt. Als je op dit punt bent aangekomen is het moeilijk om zelf weer in beweging te komen, je motivatie zit dan vaak op het nulpunt.  Hierdoor maak je uiteindelijk helemaal geen vorderingen meer, ga je piekeren of krijg je een helemaal geen letter meer op papier, waardoor je nog meer gaat achterlopen op de planning.

Wat kun je doen om je stressklachten te verminderen?

Tip 1. Ga voor een goede begeleider

Dit is een lastig punt, je krijgt vaak vanuit je opleiding een begeleider toegewezen. Soms klikt het en soms klikt het niet. Probeer in ieder geval altijd in gesprek te blijven met je begeleider en spreek een heldere planning met hem/haar af. Als je iedere week wat moet inleveren en regelmatig een afspraak hebt creëer je een stok achter de deur. Wordt het echt niks? Vraag dan om een andere begeleider. Of schakel desnoods toch een externe scriptiebegeleider in die je helpt en gebruik je begeleider vanuit je opleiding dan veel meer voor een check vanuit de opleidingseisen. Zodat je in deze combinatie toch een scriptie oplevert die voldoet aan wat je opleiding wil en aansluit bij de wensen van je opdrachtgever, zonder daarbij in een negatieve spiraal te belanden.

Tip 2. Maak het leuk

Voorbereiding is dus alles, maar vervolgens moet je echt beginnen. Probeer studeren ook leuk te maken, zoek die locatie op waar je prettig werkt, beloon jezelf met een gezonde lunch of een lekkere cappuccino. Daarnaast helpt het ook je scriptie te plannen. Als je met jezelf afspreekt dat je vandaag bijvoorbeeld je hoofdvraag en deelvragen op papier gaat zetten, geef je jezelf ook een helder doel. Het ophakken van je scriptie in kleinere delen helpt om het overzicht te houden en de lat niet te hoog te leggen, maar ook om je harde werken af te wisselen met ontspanning. Dus plan ook iedere dag een leuke activiteit voor als je jouw doel hebt behaald voor die dag! Je hebt dan ook een doel om naar uit te kijken😊.

Tip 3. Plan je activiteiten

Onze belangrijkste tip is: plannen. Ik weet dat je het liever niet hoort. Maar: in een planning staat ook vrije tijd. Uiteraard kun je het werken van je scriptie prima combineren met een sociaal leven, alleen moet je dat dan wel helder plannen. Wij adviseren altijd een globale planning te maken en daarnaast altijd een week- en dagplanning te maken. Daarnaast helpt het ook om met mensen over je scriptie te praten. Hierdoor krijg je vaak ook weer andere invalshoeken en ideeën.

Wanneer moet je hulp inschakelen?

Stress is op zich hoeft niet ongezond te zijn. Je blijft alert en hebt daardoor juist de benodigde focus om op tijd je scriptie af te ronden. Maar het kan ook voorkomen dat je vastloopt, je motivatie kwijtraakt, onzeker wordt of gebukt gaat onder gezondheidsklachten zoals moeheid, slaapproblemen en verminderde eetlust. In dat geval adviseren wij echt altijd om hulp te zoeken. Praat met familie, vrienden of schakel een coach in om over je gevoelens te praten. Als je kiest voor een scriptiecoach krijg je zowel inhoudelijke begeleiding als coaching. Onze scriptiebegeleiders hebben allemaal ruime ervaring met het begeleiden van studenten die stress hebben.

En wat als je een burn-out hebt?

In sommige gevallen kun je niet meer spreken van stress, sommige studenten belanden zelfs  in een burn-out. Het verwachtingspatroon vanuit je omgeving is ook hoog. Je opleiding heeft eisen waar je scriptie aan moet voldoen en ook jouw opdrachtgever heeft bepaalde verwachtingen en wil dat je met bruikbare resultaten komt. Maar de sociale druk kan ook hoog zijn, van vrienden die al geslaagd zijn en een goede baan hebben gevonden, ouders die de druk opvoeren etc. Als je vervolgens zelf ook nog perfectionistisch van aard bent en maar door blijft gaan om toch op tijd af te studeren en daarbij onvoldoende hulp hebt vanuit je omgeving, kun je dus afstevenen op een burn-out.

Ons advies is om dan altijd eerst contact op te nemen met je huisarts en echt professionele hulp in te schakelen. Bij burn-out moet je juist alle verplichtingen zoveel mogelijk vermijden. Je lichaam en geest hebben rust nodig. Zodra je vervolgens weer tot rust bent gekomen kun je jouw scriptie weer stapsgewijs op gaan pakken.

Waar kunnen wij je bij helpen?

Jouw scriptiecoach heeft meerdere scriptiebegeleiders in huis die je inhoudelijk kunnen helpen, maar ook kunnen coachen. Wij kunnen je helpen met o.a. een heldere planning, je helpen met een weekindeling of een dagindeling. Daarnaast zorgen wij ervoor dat je weer gemotiveerd verder kunt werken aan je scriptie. Wij helpen je ook met het stellen van de juiste prioriteiten, je kunt bijvoorbeeld alvast je enquête uitsturen, zodat je snel je resultaten verzameld en verder werken aan je desk research om aanvullende gegevens te verzamelen voor je onderzoek.

Direct hulp bij je scriptie?

Wil je hulp bij je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, scriptie of herkansing? Vraag dan direct een gratis adviesgesprek aan. Je ontvangt altijd snel een reactie, vaak al binnen een paar uur. In het intakegesprek bekijken we hoe we jou het beste kunnen helpen en welke begeleider het beste bij jouw onderwerp past. Ook krijg je direct een inschatting van het aantal uren dat wij verwachten nodig te hebben om je naar de eindstreep te begeleiden. Vervolgens kun je eenvoudig de uren via iDEAL aankopen en als de betaling gelukt is wordt je meteen gekoppeld met jouw scriptiebegeleider. Deze neemt dan snel contact met je op (vaak al dezelfde dag) zodat je vandaaruit verder kunt werken.

Vul je gegevens in:

Bij het invullen van dit formulier willen we je wijzen op onze privacyverklaring waarin staat beschreven hoe we jouw persoonsgegevens verwerken.