19 juli 2018

Tips bij het schrijven van je adviesrapport

In sommige gevallen kies je als student om naast je onderzoek ook een adviesrapport op te stellen. Vaak is dit het geval bij ontwerpvraagstukken, maar ook als je een marketingadvies of communicatieadvies gaat opstellen. Als scriptiecoach krijgen wij vaak de vraag hoe je tot een goede indeling komt. Daar staan we in dit artikel bij stil.

Onderdelen van het adviesrapport

In een adviesrapport staan altijd het advies en de onderbouwing van dit advies centraal. Check altijd de voorwaarden vanuit je opleiding en zorg dat je je houdt aan de indeling die zij hanteren. Mocht je hier niet uitkomen, dan kun je ook altijd de databank van je opleiding raadplegen en kijken hoe andere adviesrapporten zijn opgebouwd. Dit is nooit een garantie op een goed cijfer, maar het kan je wel helpen bij het opzetten voor een voorlopige inhoudsopgave.

Titelpagina

Je begint altijd met de titelpagina. Op de titelpagina hoort o.a. het volgende te staan:

  • titel en eventuele ondertitel
  • namen van de auteurs
  • opdrachtgever(s)
  • plaats, datum en jaar

Ook hier is het belangrijk goed te checken wat jouw opleiding voorschrijft.

Management samenvatting

In je management samenvatting geef je op 1 A4 een korte introductie van je opdrachtgever, de aanleiding van je onderzoek, wat je hebt gevonden en welke scenario’s je hebt om het probleem op te lossen. Vervolgens onderbouw je de keuze van het scenario wat je verder uit gaat werken. Je geeft vervolgens aan wat het gekozen scenario betekent voor je opdrachtgever, hoe de implementatie hiervan eruit ziet en wat eventuele risico’s en randvoorwaarden zijn. En wat de impact is van het door jou gekozen scenario in geld, tijd en mensen.

Inleiding

In de inleiding van het adviesrapport geef je aan voor wie je schrijft en wat het doel van het adviesrapport is. Ook ga je in op de aanleiding van het rapport. Je geeft aan welk probleem de aanleiding is geweest van dit adviesrapport. Ook behandel je vervolgens je hoofdvraag. Vergeet ook de leeswijzer niet in dit hoofdstuk.

Onderzoeksresultaten

Het volgende hoofdstuk gaat in op je onderzoek. Je beschrijft hier kort je onderzoeksopzet. Dit hoeft niet zo uitgebreid als je scriptie, maar je moet wel beschrijven wat je hebt gedaan om tot resultaten te komen. Kortom: waar is je advies op gebaseerd! Voor een uitgebreidere beschrijving verwijs je naar je scriptie die je als bron opneemt. Ook beschrijf je kort de resultaten en conclusies die uit je onderzoek kwamen.

Alternatieven of scenario’s

Hier bespreek je welke oplossingen er zijn voor het probleem, de zogenaamde scenario’s. Dit is vaak het meest lastige hoofdstuk. Je hebt meerdere wegen die naar Rome leiden.

Belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  • Hoe zien de scenario’s eruit? Meestal kies je voor 3 uitwerkrichtingen. Hierbij gebruik je wel de resultaten vanuit je onderzoek om dit te onderbouwen.
  • Wat leveren de scenario’s op? Dragen ze bij tot de oplossing van het probleem en zo ja, waarom?
  • Welke voor- en nadelen kleven aan de scenario’s?
  • Wat is ervoor nodig om deze scenario’s te implementeren (denk aan budget, tijd, fte’s, maar ook de impact voor de organisatie)?

Stel je opdrachtgever introduceert een nieuw product op de markt en heeft geen kennis van haar potentiele afnemers. Dan wordt het lastig je product aan de juiste doelgroep aan te bieden. Inzicht in de wensen en behoeften van je doelgroep is dus van essentieel belang. Als je dit hebt onderzocht in je onderzoek, kun je vervolgens verschillende opties uitwerken voor je adviesrapport. Je kunt kiezen voor een positioneringsadvies, een marketingcommunicatieplan of wellicht een social plan. Dat zijn drie scenario’s.

Voor het wegen van verschillende scenario’s kun je gebruik maken van het FOETSJE model. Dit model wordt vaak gebruikt om strategische marketingopties te wegen. Het model kijkt hier naar een aantal elementen zoals of de optie acceptabel is voor de organisatie (in tijd, geld) en of de optie duurzaam is (lost deze het probleem op de langere termijn ook op). Vervolgens benoem je de optie die je kiest als oplossing voor het probleem. Deze neem je mee in je conclusie.

Conclusie

Je conclusie bevat het uiteindelijke advies en de onderbouwing ervan. Hierin adviseer je jouw opdrachtgever wat deze moet doen en in welke volgorde. In dit onderdeel hoort in ieder geval een actieplan en een planning en een uitgebreide kosten/batenanalyse.

Bronnen

Je sluit af met je gebruikte bronnen. De bronnen bevatten een opsomming van de gebruikte bronnen voor het adviesrapport met onder andere de onderzoeksgegevens en achtergrondinformatie (dus ook je scriptie).

Implementatieplan

In sommige gevallen wil de opleiding ook echt een implementatieplan zien van het gekozen scenario. Vaak is dit het geval als je een marketing- of communicatiescriptie moet opleveren. In je implementatieplan komen vaak de kosten en de baten van je plan aan bod. Bovendien bevat deze een actieplan en een planning.

Wij hebben meerdere artikelen geschreven over hoe het marketingplan of het communicatieplan eruit moet zien. Deze artikelen geven een leidraad en hierin wordt ook het implementatieplan behandeld.

Over Jouw Scriptiecoach

Jouw Scriptiecoach biedt studenten door heel Nederland en Vlaanderen ondersteuning en support bij het schrijven van het onderzoeksvoorstel, plan van aanpak en scriptie. Je kunt bij ons zowel online scriptiebegeleiding als scriptiebegeleiding op locatie kiezen.

We kunnen je helpen bij onderstaande hulpvragen:

  • Scriptiebegeleiding in de breedste zin van het woord. Of je nu gaat beginnen, vastgelopen bent en geen overzicht meer hebt. Samen met jou onderzoeken we hoe we je weer in beweging krijgen;
  • Als je gaat starten met je scriptie en wilt sparren over je onderzoeksrichting;
  • Als je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak of scriptie is afgekeurd of als je gaat herkansen;
  • Als je een check wilt op taal, structuur en gebruikte bronnen;
  • Als je hulp wilt bij het uitvoeren of verwerken van de resultaten van je kwantitatieve onderzoek (SPSS en Stata);
  • Als je uitstelt, last hebt van faalangst of bij een diagnose als ADHD, ADD, dyslexie en/of autisme. Hiervoor hebben we gespecialiseerde scriptiebegeleiders in huis.

Onderaan deze pagina kun je direct contact opnemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit bericht werd geschreven door:

Linda Hovestad

Linda Hovestad

Linda Hovestad is een ervaren scriptiebegeleider die zowel HBO, Master en universitaire studenten kan helpen bij hun onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, het schrijven van een scriptie of een herkansing. Daarnaast is Linda de oprichtster en eigenaresse van Jouw Scriptiecoach. Naast Jouw Scriptiecoach heeft Linda haar eigen marketingadviesbureau: Hovestad Marketing en Strategie BV. Voor verschillende opdrachtgevers…

Lees verder...