Terug naar scriptietips

28 april 2024

Ontdek de kracht van positioneren: Handige tips voor je scriptie

Als je bezig bent met het schrijven van een scriptie op het gebied van marketing of communicatie, kan het zijn dat je ervoor kiest om ‘positioneren’ als onderwerp te nemen. Wij geven je graag tips en handvatten en beschrijven ook een paar handige modellen die je kunt gebruiken bij het positioneren.

Positioneren
Dit artikel werd geschreven door:

Linda Hovestad

Wanneer kies je voor positioneren als scriptieonderwerp?

Positioneren is een belangrijk onderdeel van ieder marketing- en communicatieplan, omdat het bepaalt hoe jouw merk gezien wordt in de markt. Door een effectieve positioneringsstrategie te ontwikkelen, kun je je onderscheiden van concurrenten en een sterke band opbouwen met je doelgroep. Een duidelijke positionering helpt organisaties om weloverwogen keuzes te maken en helder te definiëren waar ze voor staan.

Als je merkt dat je opdrachtgever moeite heeft om zich te onderscheiden van de concurrentie, kan het onderwerp positioneren waardevol zijn voor je scriptie. Het is echter belangrijk om eerst vooronderzoek te doen en het werkelijke kennisprobleem te achterhalen voordat je kiest voor positioneren als scriptieonderwerp.

Stappenplan voor het opstellen van een positionering

Als je kiest voor positioneren doorloop je de volgende stappen:

1. Begin met je probleemanalyse en probleemstelling

Je begint met de probleemanalyse en probleemstelling. Hierbij beschrijf je het kennisprobleem vanuit zowel de interne als de externe context van de organisatie. Deze stap is belangrijk om te bepalen of positioneren daadwerkelijk de juiste oplossing is voor het geïdentificeerde probleem. Soms kan een opdrachtgever advies vragen voor een positionering, terwijl uit je probleemanalyse blijkt dat dit niet het kernprobleem is. Bijvoorbeeld, als je ontdekt dat klanten niet tevreden zijn over de dienstverlening van je opdrachtgever, is het beter om een onderzoek naar klanttevredenheid te doen.

2. Onderzoek de huidige situatie

Om te komen tot de gewenste positionering begin je eerst met de huidige situatie. Hiervoor onderzoek je de concurrentie en hoe zij zich positioneren en onderzoek je bij de klanten van de organisatie hoe zij de organisatie zien. Hiervoor kun je gebruikmaken van kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Tot slot kijk je naar hoe de organisatie zichzelf ziet of hoe zij gezien wil worden. Je brengt zo de mogelijke verschillen in kaart tussen de huidige en gewenste positionering. Deze verschillen ga je overbruggen met je nieuw gekozen positionering.

Stel de vervolgens de gewenste positionering op

Om de gewenste positionering te bepalen, kun je het beste gebruikmaken van een positioneringsmodel zoals het MCD-model van Riezebos & Van der Grinten, het McKinsey Brand Driver-model, het Unilever Brand Key-model of de Golden Circle van Sinec. 

Hieronder beschrijven we ze.

Welke modellen kun je voor positioneren gebruiken?

MCD-model van Riezebos & Van der Grinten

Het MCB-model, ontwikkeld door Rik Riezebos en Jaap van der Grinten, richt zich op drie kernonderdelen die in balans moeten zijn voor een effectieve positionering: Merk, Doelgroep en Concurrenten. Je begint met het definiëren van de merkidentiteit, waarbij wordt gekeken naar hoe de organisatie zichzelf ziet en hoe de doelgroep en concurrenten de identiteit waarnemen of ervaren. Met dit inzicht kan een organisatie vervolgens kiezen welke onderscheidende positie ze in de markt willen innemen.

McKinsey Brand Driver model

Het McKinsey Brand Driver-model wordt gebruikt voor het positioneren van merken, zoals Coca Cola en Pepsi Cola. Je gebruikt het model om attributen te identificeren die zowel relevant als onderscheidend zijn voor het merk. Het model kent 'Drivers' die hoog scoren op differentiatie en relevantie, 'Antes' die hoog scoren op relevantie en laag op differentiatie, 'Fool's Gold' die hoog scoren op differentiatie en laag op relevantie, en 'Neutrals' die laag scoren op zowel differentiatie als relevantie. Om je merk goed te kunnen positioneren, heb je zoveel mogelijk Drivers nodig, want deze zijn het meest aantrekkelijk voor de klant.

Unilever Brand Key model

Het Unilever Brand Key-model biedt een gestructureerde aanpak voor het definiëren van de essentie van een merk. Het model bestaat uit acht stappen die elk een aspect van het merk behandelen, zoals de kernwaarden, de missie, de visie, de persoonlijkheid en de positionering ten opzichte van concurrenten. Door deze stappen te doorlopen, kan een merk zijn identiteit en positionering duidelijk definiëren en communiceren naar de doelgroep.

Golden Circle model van Simon Sinek

Simon Sinek kwam met de Gouden Cirkel, bekijk de video hieronder. Dit model benadrukt het belang van het communiceren van het 'WAAROM', 'HOE' en 'WAT' van een organisatie.

In het model staat de ‘WHY’ voor de kern, de diepere reden waarom een organisatie doet wat het doet. De ‘HOW’ verwijst naar de specifieke manier waarop een organisatie werkt, dit is vaak de unieke aanpak of waarden die haar onderscheiden van anderen. Ten slotte vertegenwoordigt het ‘WHAT’ de concrete producten, diensten of acties van de organisatie. Door te communiceren vanuit het ‘WHY’, creëert een organisatie een emotionele connectie met haar doelgroep. Dit leidt tot loyaliteit en betrokkenheid, omdat mensen zich aangetrokken voelen tot merken die hun waarden delen en een doel nastreven dat verder gaat dan alleen winst maken. Voorbeelden van organisaties die werken vanuit hun WAAROM zijn Apple, Coolblue en Bol.com.

Gratis vrijblijvend adviesgesprek

Loop je ergens tegenaan bij je scriptie? In een gratis en vrijblijvend adviesgesprek krijg je direct duidelijkheid waar het misgaat en hoe Jouw Scriptiecoach je daarbij kan helpen. Je krijgt een inschatting van de uren die we daarvoor nodig hebt, zodat je direct weet waar je aan toe bent. Kies je dan voor onze scriptiebegeleiding, dan neemt jouw scriptiebegeleider meestal op de dag van betaling contact met je op en kun je snel verder. Vraag hieronder direct jouw gratis vrijblijvend adviesgesprek aan.

Je ontvangt een mail om een afspraak in te plannen. Heb je de mail niet ontvangen? Check dan even je spambox.

Loading...