15 juli 2019
Wat is het Business Model Canvas? En hoe kan ik dit toepassen in mijn scriptie?
Het Business Model Canvas kun je inzetten als hulpmiddel voor het ontwikkelen van een nieuw te ontwikkelen business model. Maar je kunt het model ook gebruiken om te analyseren wat het bestaande businessmodel van een organisatie is. En ook hoe en waarop je deze zou moeten aanpassen. Grondleggers van het Business Model Canvas zijn Alexander Osterwalder en Yves Pigneur.
Waarvoor kun je het Business Model Canvas gebruiken?
Het Business Model Canvas is een heel handig model als je bijvoorbeeld een interne analyse moet uitvoeren voor jouw opdrachtgever. Je gaat in op de gehele bedrijfsvoering van een organisatie. Als je het model toepast, kun je achterhalen hoe de organisatie nu werkt en met welke partijen ze samenwerken en via welke kanalen de producten worden afgezet. Ook kun je achterhalen wie de klanten zijn, wat de klanten willen en hoe de organisatie nu waarde toevoegt. Ook gaat het model in op de kosten en het verdienmodel van de organisatie. Het 7S model van Mc Kinsey is vaak een model wat je goed kunt gebruiken voor grotere organisaties. Heb je echter te maken met een kleinere organisatie waar minder informatie beschikbaar is dan biedt dit model goede handvatten om toch de organisatie te analyseren en knelpunten in kaart te brengen.
Uit welke onderdelen bestaat het Business Model Canvas?
Key Partners
- Wie zijn de belangrijkste partners?
- Welke rol spelen de belangrijkste partners?
Key Activities
- Wat zijn de voornaamste activiteiten van de organisatie?
- Hoe trekt de organisatie nieuwe klanten aan?
- Wat doet de organisatie om haar bestaande klanten te behouden?
Key Resources
- Welke bronnen zijn nodig voor een succesvolle waarde propositie?
Value Proposition
- Welke waarde levert de organisatie? En waar zit nu echt het onderscheidend vermogen en is dit uniek of gemakkelijk te imiteren?
- Welk probleem probeert de organisatie op te lossen voor haar klanten?
- Wie zijn de klanten van de organisatie en wat is hun behoefte?
Customer Relationship
- Hoe ziet de relatie tussen de organisatie en haar klanten er nu uit?
- Hoe moet de relatie eruit zien tussen de organisatie en haar klanten? En wat is daarvoor nodig?
Channels
- Welke kanalen gebruikt de organisatie om haar producten en diensten te verkopen?
- Hoe en via welke communicatiekanalen blijft de organisatie in contact met haar klanten?
Customer Segments
- Wat zijn de belangrijkste klantgroepen?
- En wat weet de organisatie van deze klantgroepen?
Cost Structure
- Waar worden de kosten gemaakt in het huidige businessmodel?
- Wat zijn de duurste key activities en key resources?
- Waar zitten de grootste uitgaven?
Revenue Streams
- Voor welke waarde propositie willen de klanten betalen?
En hoe pas ik het Business Model Canvas toe in mijn scriptie?
Als je het Business Model Canvas wilt toepassen voor je afstudeerscriptie, download dan eerst het canvas. Op Strategyzer kun je het Business Model Canvas downloaden, zie https://www.strategyzer.com/.
Vervolgens begin je interne en externe analyse. Wat is de markt waarin jouw opdrachtgever zich begeeft? Welke relevante trends wil je meenemen? Wie is de klant van je opdrachtgever en wat wil deze? Vervolgens kun je een sessie inplannen met je opdrachtgever en de huidige situatie presenteren, je krijgt dan meteen feedback op je bevindingen. Vervolgens kun je de gewenste situatie gaan ontwerpen. Dit zijn feitelijk meteen je aanbevelingen.
Hulp bij het toepassen van het Business Model Canvas?
Het invullen van het Business Model Canvas kan best lastig zijn. Bij Jouw Scriptiecoach kunnen we hier goed bij helpen. Ronald Jans, Martin Danko, Harry Steenkamp en Linda Hovestad hebben veel ervaring met het model en hoe je deze kunt toepassen in je analyse, zodat je de huidige en gewenste situatie in kaart kunt brengen. Maar ook als je een strategie moet ontwikkelen, is het Business Model Canvas een zeer handig hulpmiddel. En wil je echt aan de slag met de waardepropositie? Geen nood, hier heeft Jouw Scriptiecoach ook ruime ervaring mee. Dus ook als je met een Value Proposition Canvas aan de slag wilt, helpen wij jou.
Maak nu een afspraak voor een gratis adviesgesprek.
Over Jouw Scriptiecoach
Jouw Scriptiecoach biedt studenten door heel Nederland en Vlaanderen ondersteuning en support bij het schrijven van het onderzoeksvoorstel, plan van aanpak en scriptie. Je kunt bij ons zowel online scriptiebegeleiding als scriptiebegeleiding op locatie kiezen.
We kunnen je helpen bij onderstaande hulpvragen:
- Scriptiebegeleiding in de breedste zin van het woord. Of je nu gaat beginnen, vastgelopen bent en geen overzicht meer hebt. Samen met jou onderzoeken we hoe we je weer in beweging krijgen;
- Als je gaat starten met je scriptie en wilt sparren over je onderzoeksrichting;
- Als je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak of scriptie is afgekeurd of als je gaat herkansen;
- Als je een check wilt op taal, structuur en gebruikte bronnen;
- Als je hulp wilt bij het uitvoeren of verwerken van de resultaten van je kwantitatieve onderzoek (SPSS en Stata);
- Als je uitstelt, last hebt van faalangst of bij een diagnose als ADHD, ADD, dyslexie en/of autisme. Hiervoor hebben we gespecialiseerde scriptiebegeleiders in huis.
Onderaan deze pagina kun je direct contact opnemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.
Dit bericht werd geschreven door:

Linda Hovestad
Linda Hovestad is een ervaren scriptiebegeleider die zowel HBO, Master en universitaire studenten kan helpen bij hun onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, het schrijven van een scriptie of een herkansing. Daarnaast is Linda de oprichtster en eigenaresse van Jouw Scriptiecoach. Naast Jouw Scriptiecoach heeft Linda haar eigen marketingadviesbureau: Hovestad Marketing en Strategie BV. Voor verschillende opdrachtgevers…