Goede voorbereiding bij je scriptie zorgt voor het halve werk!

Een goede voorbereiding is altijd het halve werk en dat geldt ook voor je scriptie. Als je een onderwerp kiest wat je leuk vindt, wat actueel is en wat ook een praktische relevantie heeft voor je opdrachtgever, zorgt dit ervoor dat je goed beslagen ten ijs komt. In dit artikel licht ik toe waar je aan moet denken voordat je begint met je scriptie.

Stap 1: Voorbereiding

Iedere scriptie begint met de juiste voorbereiding. Ik adviseer altijd om jezelf goed in te lezen in de verschillende potentiële onderwerpen voor je scriptie. Lees veel andere artikelen over je gekozen onderwerp. En probeer, als je een wo scriptie gaat schrijven, te achterhalen wat er op dit gebied al onderzocht is en waar de kansen liggen voor vervolgonderzoek.

Focus je hierbij nog niet teveel op de vraagstelling. Laat je gedachten de vrije loop. Zodat je een goed beeld krijgt van het mogelijk te bestuderen onderwerp. Bedenk ook dat het schrijven van een scriptie een intensief traject is en dat je het onderwerp ook leuk genoeg moet vinden om voorlopig je tanden in te willen zetten.

Lees ook mijn tips om tot een geschikt onderwerp te komen.

Stap 2: Structuur

Ook een belangrijke stap in de voorbereiding, welke structuur hanteer je voor je scriptie? Mijn advies is om hiervoor in ieder geval de afstudeerhandleiding (of het beoordelingsformulier) te bestuderen en ook om de kennisbank van je opleiding te doorzoeken op goedgekeurde scripties die je als voorbeeld kunt gebruiken. Gebruik deze informatie als inspiratie, kopieer niets, want dat is plagiaat en niet toegestaan.

Lees ook mijn tips om tot een goede indeling te komen.

Stap 3: Achterhaal het ‘probleem’ in de organisatie

Als je stageloopt bij een organisatie of bedrijf is dat vaak een goed uitgangspunt om hier te informeren of zij een geschikt onderwerp voor je weten. Dit heeft nog een extra voordeel, want je creëert hiermee ook meteen draagvlak bij de organisatie.

Oriënterende vragen die je kunt stellen:

  • Zijn er bepaalde projecten die nog op de plank liggen en waarvoor ik onderzoek zou kunnen doen? Denk bijvoorbeeld aan een social media plan.
  • Speelt er een bepaald probleem in de organisatie waarvoor ik onderzoek zou kunnen doen om dit probleem inzichtelijker te maken? Bijvoorbeeld dat klanten hun contract beëindigen en de opdrachtgever niet weet waardoor dit komt. Of dat de conversie van de website achterblijft? Maar er kunnen ook andere problemen spelen zoals een onderzoek op het vlak van klanttevredenheid, het in kaart brengen van de klantreis om vervolgens een advies te formuleren hoe de klantreis geoptimaliseerd kan worden.
  • Zijn er plannen voor een productintroductie waarbij je kunt helpen? Denk bijvoorbeeld een productplan wat jij dan kunt opleveren voor je opleiding of opdrachtgever.

Ga dus in gesprek en kijk waar behoeftes liggen die jij kunt oplossen. Kijk ook of er toevallig al eerder studenten voor dit bedrijf hebben gewerkt zodat je goed op de hoogte bent van wat er speelt binnen de organisatie. Zij hebben misschien ideeën die je ook weer op weg kunnen helpen.

Lees ook mijn over het opstellen van hoofd- en deelvragen.

Stap 4: Onderzoek in literatuur

Je hebt het onderwerp nu helder en dan kun je op zoek gaan naar theoretische modellen. Zoek in actuele bronnen via Google (Scholar) en weblogs. Of gebruik LexisNexis: een database waar je snel alle krantenartikelen binnen je onderzoeksrichting kunt vinden. Via je hbo-instelling of universiteit heb je vaak toegang tot LexisNexis.

Lees ook mijn artikel over het theoretisch kader.

En dan aan de slag!

Als je een concreet en afgebakend onderwerp hebt gevonden waar ook voldoende theorie over te vinden is en het is een onderwerp wat je leuk vindt kun je starten met je onderzoeksaanpak, plan van aanpak of scriptie. Zoals eerder gezegd zijn de eisen vanuit je opleiding een goede start om de structuur op te zetten.

Lees ook mijn artikelen over hoe je een inleiding opstelt en welke onderzoeksmethoden je kunt toepassen.

Op zoek naar scriptiehulp?

Bij  jouw scriptiecoach ben je  aan het goede adres als je op zoek bent naar scriptiebegeleiding. Ik kan je helpen bij het opleveren van een scriptie die aansluit bij de door jouw opleiding gestelde eisen. En die bruikbaar is voor het bedrijf waar je afstudeert. Mijn eigen specialisaties zijn marketing, communicatie en media. Daarentegen beschik ik over een groot netwerk met andere scriptiebegeleiders en kan je daarom altijd in contact brengen met een scriptiebegeleider die expert is op jouw onderwerp.

Direct hulp nodig?
Neem contact op.

Linda Hovestad, scriptiebegeleider jouw scriptiecoach. Voor marketing, communicatie en media.
Gratis adviesgesprek aanvragen