Kwalitatief onderzoek en je scriptie

We onderscheiden twee methoden om onderzoek uit te voeren voor je scriptie. Je kunt gebruik maken van kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Welke je kiest is afhankelijk van het vraagstuk dat je wilt beantwoorden, maar ook de doelgroep die je wilt betrekken bij het onderzoek. Bij kwalitatief onderzoek wordt gestuurd op het achterhalen van achterliggende motieven en meningen bij de doelgroep van jouw opdrachtgever.

Wanneer kies je voor kwalitatief onderzoek?

Bij kwalitatief onderzoek zoek je naar de achterliggende meningen van mensen. Deze methode kun je bijvoorbeeld gebruiken als je wilt toetsen wat de doelgroep vindt van het product of dienst van je opdrachtgever. Of als je wilt weten welke aspecten van dienstverlening goed gewaardeerd worden en welke niet. Je werkt vaak met een kleine steekproef, maar je krijgt heel waardevolle resultaten. Bij kwantitatief onderzoek kan je een grote steekproef benaderen, maar kun je niet goed achterhalen waarom de respondent een bepaalde mening heeft. De steekproef bij kwalitatief onderzoek is dus klein, maar daarentegen kan je bij iedere respondent naar de achterliggende mening vragen.

Welke methode gebruik ik voor mijn onderzoek?

Je hebt veel vormen van kwalitatief onderzoek, maar meestal kies je bij je scriptie voor een interview, al dan niet semigestructureerd. Of juist een groepsdiscussie of panelonderzoek als je de mening van een groep wilt achterhalen. Daarnaast kun je ook kiezen voor eye-tracking; hierbij wordt niet zozeer een gesprek gevoerd, maar wordt individueel vastgelegd waar iemand naar kijkt. Deze methode wordt vaak toegepast bij online marketinganalyses, bijvoorbeeld door een heatmap analyse te maken.

Voordelen kwalitatief onderzoek

De resultaten van een kwalitatief onderzoek geven een goede indicatie van hoe een groep over het voorgelegde vraagstuk denkt. Bovendien kun je doorvragen waardoor je veel beter tot de kern kunt komen. Je ondervraagt echter een beperkte groep respondenten, de harde cijfermatige onderbouwing ontbreekt. Daarom kiezen veel onderzoekers ook voor kwantitatief onderzoek om de resultaten van het kwalitatief onderzoek bij een breder publiek te toetsen. In sommige gevallen kun je ook kiezen voor observaties of mysterie shopping bij bijvoorbeeld een concurrentenanalyse. Of omdat je een bepaalde werkwijze in kaart wilt brengen.

Wat zet ik in mijn scriptie?

Bij kwalitatief onderzoek is het belangrijk dat je beschrijft waar je het onderzoek hebt gedaan, bij wie en hoe je het onderzoek hebt uitgevoerd. Ook speelt betrouwbaarheid een belangrijke rol. Bij een diepte-interview (of andere vorm van kwalitatief onderzoek) neem je de gesprekken op, die je vervolgens gaat uitwerken en transcriberen. Vervolgens ga je analyseren door de ‘codes’ te vergelijken en het ‘patroon’ te ontdekken. Voor je opleiding is het belangrijk dat je uitlegt hoe je je onderzoek vorm hebt gegeven en waarom je welke keuzes hebt gemaakt. Daarnaast is het belangrijk dat je resultaten logisch voortkomen uit je onderzoek.

Hulp nodig bij je kwalitatief onderzoek?

Bij Jouw scriptiecoach kunnen we helpen bij het vormgeven van je kwalitatieve onderzoek. We hebben meerdere scriptiebegeleiders die naast het werk als scriptiebegeleider ook werkzaam zijn als marktonderzoeker. Daarom kunnen we met je meedenken over hoe je de vragenlijst kunt opzetten, hoe je kunt ladderen, hoe je de doelgroep bepaald van je onderzoek, maar ook hoe je de resultaten transcribeert en codeert. Vraag daarom direct een gratis adviesgesprek aan.

Online of op locatie

Scriptiebegeleiding bij Jouw scriptiecoach is mogelijk in allerlei vormen, zo kun je kiezen voor scriptiebegeleiding online via Skype, telefoon of e-mail zodat je snel weer aan de slag kunt. Wij bieden ook scriptiebegeleiding op locatie aan door bijna heel Nederland. Je maakt hierover zelf afspraken met jouw scriptiebegeleider. Wij begeleiden in Amsterdam, Leiden, Haarlem, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Den Bosch, Breda, Tilburg, Zwolle, Amersfoort, Alkmaar en Eindhoven. Woon je niet in een van deze steden, geen probleem! Neem ook dan contact met ons op, er is altijd wel een passende oplossing te vinden.

Direct hulp bij je onderzoek of SPSS?

Wil je hulp bij je onderzoeksmethodologie of SPSS? Vraag dan direct een gratis adviesgesprek aan. Je ontvangt altijd snel een reactie, vaak al binnen een paar uur. In het intakegesprek bekijken we hoe we jou het beste kunnen helpen en welke begeleider het beste bij jouw onderwerp past. Ook krijg je direct een inschatting van het aantal uren dat wij verwachten nodig te hebben om je naar de eindstreep te begeleiden. Vervolgens kun je eenvoudig de uren via iDEAL aankopen en als de betaling gelukt is wordt je meteen gekoppeld met jouw scriptiebegeleider. Deze neemt dan snel contact met je op (vaak al dezelfde dag) zodat je vandaaruit verder kunt werken.

Vul je gegevens in:

Bij het invullen van dit formulier willen we je wijzen op onze privacyverklaring waarin staat beschreven hoe we jouw persoonsgegevens verwerken.