15 juli 2019

Business Model Canvas toepassen als model en theorie in je scriptie

Het Business Model Canvas  is een strategisch hulpmiddel dat is ontwikkeld door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur. Met het model beschrijf je op een eenvoudige en visuele manier het bedrijfsmodel van een organisatie. Ook kun je het model gebruiken om het huidige businessmodel te analyseren en te optimaliseren. Het canvas is opgebouwd uit negen bouwstenen die de belangrijkste aspecten van een bedrijfsmodel weergeven.

Waarvoor kun je het Business Model Canvas toepassen in je scriptie?

Het Business Model Canvas is een handige tool die je kunt toepassen in verschillende stadia van je scriptie, afhankelijk van het onderwerp en het doel van je onderzoek.

Zo is het Business Model Canvas een heel handig model als je bijvoorbeeld een interne analyse moet uitvoeren voor jouw opdrachtgever. Je gaat dan in op de gehele bedrijfsvoering van een organisatie. Als je het model toepast, kun je achterhalen hoe de organisatie nu werkt en met welke partijen ze samenwerken en via welke kanalen de producten worden afgezet. Ook kun je achterhalen wie de klanten zijn, wat de klanten willen en hoe de organisatie nu waarde toevoegt. Verder gaat het model in op de kosten en het verdienmodel van de organisatie.

Het 7S model van Mc Kinsey is vaak een model wat je goed kunt gebruiken voor grotere organisaties. Heb je echter te maken met een kleinere organisatie waar minder informatie beschikbaar is, zoals een start-up of scale-up, dan biedt dit model goede handvatten om toch de organisatie te analyseren en knelpunten in kaart te brengen.

Tot slot kun je het Business Model Canvas inzetten als hulpmiddel voor het ontwikkelen van een nieuw te ontwikkelen business model of om te kijken hoe je het businessmodel kunt optimaliseren.

Hoe pas ik het Business Model Canvas toe in mijn scriptie?

Als je het Business Model Canvas wilt toepassen voor je afstudeerscriptie, download dan eerst het canvas. Op Strategyzer kun je het Business Model Canvas downloaden, zie https://www.strategyzer.com/.

Vervolgens begin je interne en externe analyse. Wat is de markt waarin jouw opdrachtgever zich begeeft? Welke relevante trends wil je meenemen? Wie is de klant van je opdrachtgever en wat wil deze? Een handige tool die je kunt gebruiken is het 6W-model van Ferrell.

Vervolgens kun je een sessie inplannen met je opdrachtgever en de huidige situatie presenteren, je krijgt dan meteen feedback op je bevindingen. Vervolgens kun je de gewenste situatie gaan ontwerpen. Dit zijn feitelijk meteen je aanbevelingen.

Wat zijn de negen bouwstenen van het Business Model Canvas?

Hier zijn de negen bouwstenen van het Business Model Canvas:

  1. Klantsegmenten (Customer Segments): Dit zijn de verschillende doelgroepen die je organisatie bedient. Klantsegmenten kunnen worden opgesplitst op basis van verschillende kenmerken, zoals demografische kenmerken en hun gedrag (denk aan online gedrag en koopgedrag).
  2. Waardepropositie (Value Proposition): Dit beschrijft de waarde die je aan je klanten biedt. Het beantwoordt de vraag waarom klanten voor jouw producten of diensten zouden moeten kiezen en welk probleem je voor hen oplost, de zogenaamde pain en gain. Een handig hulpmiddel om de pain en gain te doorgronden is de empathy map waarbij je letterlijk in de schoenen van je gebruiker gaat staan. Om echt te kijken hoe je waarde toevoegt kun je inzoomen op de waardepropositie middels een Value Proposition Canvas.
  3. Kanalen (Channels): Dit zijn de manieren waarop je je waardepropositie aan je klanten levert. Kanalen kunnen zijn zowel je marketing- en contactkanalen als je fysieke verkooppunten en online webshop.
  4. Klantrelaties (Customer Relationships): Dit geeft aan hoe je relaties met klanten opbouwt en onderhoudt. Dit kan variëren van persoonlijke relaties tot geautomatiseerde self-service. Denk bijvoorbeeld aan bol.com en de mogelijkheid om gedurende je bestelling te communiceren met Billy, de chatrobot. Of als je een vraag hebt.
  5. Inkomstenstromen (Revenue Streams): Hier gaat het feitelijk om de manier waarop je geld verdient met je klantsegmenten (je verdienmodel). Zo heeft Spotify een verdienstenmodel op basis van advertenties waarbij de gebruiker een gratis abonnement heeft (en dus akkoord gaat met advertenties) en ook een maandelijks abonnement zonder advertenties.
  6. Key Resources (Belangrijke middelen): Hier gaat om de cruciale middelen of assets die nodig zijn om je bedrijfsmodel te laten werken, denk aam fysieke activa, intellectueel eigendom, personeel, enzovoorts.
  7. Key Activities (Belangrijke activiteiten): Hoe ga je de processen vormgeven? Je kunt marketingcampagnes voeren om leads te genereren of een heel efficiënt bestelproces inregelen.
  8. Key Partnerships (Belangrijke samenwerkingsverbanden): Wat zijn de externe partijen waarmee je samenwerkt om je bedrijfsmodel te laten werken? Denk aan leveranciers, distributeurs en strategische partners.
  9. Kostenstructuur (Cost Structure): Welke kosten hebben verband met je bedrijfsmodel. Denk aan de vaste en variabele kosten.

Welke vragen kun je stellen per bouwsteen?

Key Partners

  • Wie zijn de belangrijkste partners?
  • Welke rol spelen deze belangrijkste partners?

Key Activities

  • Wat zijn de voornaamste activiteiten van de organisatie?
  • Hoe trekt de organisatie nieuwe klanten aan?
  • Wat doet de organisatie om haar bestaande klanten te behouden?

Key Resources

  • Welke bronnen heeft de organisatie nodig voor een succesvolle waardepropositie?

Value Proposition

  • Welke waarde levert de organisatie nu? En waar zit nu echt het onderscheidend vermogen en is dit uniek of gemakkelijk te imiteren? Denk aan de pain en gain!
  • Welk probleem probeert de organisatie op te lossen voor haar klanten?
  • Wie zijn de klanten van de organisatie en wat is hun behoefte?

Customer Relationship

  • Hoe ziet de relatie tussen de organisatie en haar klanten er nu uit?
  • Hoe moet de relatie eruit zien tussen de organisatie en haar klanten? En wat is daarvoor nodig?

Channels

  • Welke kanalen gebruikt de organisatie om haar producten en diensten te verkopen?
  • Hoe en via welke communicatiekanalen blijft de organisatie in contact met haar klanten?

Customer Segments

  • Wat zijn de belangrijkste klantgroepen?
  • En wat weet de organisatie van deze klantgroepen?

Cost Structure

  • Waar worden de kosten gemaakt in het huidige businessmodel?
  • Wat zijn de duurste key activities en key resources?
  • Waar zitten de grootste uitgaven?

Revenue Streams

  • Voor welke waarde propositie willen de klanten betalen? En op welke manier?

Hulp bij het toepassen van het Business Model Canvas?

Het invullen van het Business Model Canvas kan best lastig zijn. Bij Jouw Scriptiecoach kunnen we hier goed bij helpen.

Maak nu een afspraak voor een gratis adviesgesprek.

Over Jouw Scriptiecoach

Jouw Scriptiecoach biedt studenten door heel Nederland en Vlaanderen ondersteuning en support bij het schrijven van het onderzoeksvoorstel, plan van aanpak en scriptie. Je kunt bij ons zowel online scriptiebegeleiding als scriptiebegeleiding op locatie kiezen.

We kunnen je helpen bij onderstaande hulpvragen:

  • Scriptiebegeleiding in de breedste zin van het woord. Of je nu gaat beginnen, vastgelopen bent en geen overzicht meer hebt. Samen met jou onderzoeken we hoe we je weer in beweging krijgen;
  • Als je gaat starten met je scriptie en wilt sparren over je onderzoeksrichting;
  • Als je onderzoeksvoorstel, plan van aanpak of scriptie is afgekeurd of als je gaat herkansen;
  • Als je een check wilt op taal, structuur en gebruikte bronnen;
  • Als je hulp wilt bij het uitvoeren of verwerken van de resultaten van je kwantitatieve onderzoek (SPSS en Stata);
  • Als je uitstelt, last hebt van faalangst of bij een diagnose als ADHD, ADD, dyslexie en/of autisme. Hiervoor hebben we gespecialiseerde scriptiebegeleiders in huis.

Onderaan deze pagina kun je direct contact opnemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Dit bericht werd geschreven door:

Linda Hovestad

Linda Hovestad

Linda Hovestad is een ervaren scriptiebegeleider die zowel HBO, Master en universitaire studenten kan helpen bij hun onderzoeksvoorstel, plan van aanpak, het schrijven van een scriptie of een herkansing. Daarnaast is Linda de oprichtster en eigenaresse van Jouw Scriptiecoach. Naast Jouw Scriptiecoach heeft Linda haar eigen marketingadviesbureau: Hovestad Marketing en Strategie BV. Voor verschillende opdrachtgevers…

Lees verder...